Steentje buiten trommel

Bloem

  • #1
Hoera! Mijn zoon bleek na het wassen zijn broekzakken te hebben volgestopt met stenen. Ik vond een handvol terug, maar blijkbaar is er een klein steentje (of meerdere) door een gaatje v.d. trommel heengegaan. Want hij maakt nu een ratelend geluid als ik de trommel ronddraai.

Twee vragen aan een handige wasmachinemonteur:

1. Ik durf niet te wassen nu. Als ik dat wel doe, zou dat iets kunnen beschadigen?

2. Hoe kan ik het best de machine open maken om het steentje eruit te halen? Kan ik dit überhaupt zelf proberen, of is het beter een expert in te schakelen?

De machine is een LG type DD147MWD.

Alvast hartelijk bedankt voor het reageren!
 

Pap

  • #2
Wat voor een merk
slang onder de kuip naar de pomp los halen
en dan zien de rommel er uit te krijgen
 

Bloem

  • #3
Merk had ik al genoemd, dat is LG.

Als ik de achterkant openschroef zit de enige slang aan de onderkant helemaal aan de voorzijde, is amper bij te komen.
 

HarryO

  • #4
Verwijder achterpaneel.
Je zie nu het verwarmings element zitten.
Verwijder deze door de schroef in het midden bijna helemaal los te draaien en dan naar binnen te drukken.
Je kunt nu met een brede schroevendraaier voorzichtig de plaat van het element iets los wrikken en dan het element er uit trekken.
Je moet nu bij de steentjes kunnen.
Afhankelijk van de grote zitten ze ook in de slang tussen kuip en pomp en moet deze mogelijk ook los.

PS: Beschadig de rubber rand en de rand van de kuip niet: je blijft dan lekkage houden.
Noteer goed hoe de draden zitten.
 

Bloem

  • #5
Hallo, bedankt voor de reactie! Ik heb geprobeerd het zo te doen, en de plaat is er nu vanaf. Echter, daarachter zit de boel muurvast met weer andere bouten en het ziet er niet bepaald naar uit dat ik daar gemakkelijk achter kan komen. Zie deze foto van de situatie nu:


 

Bloem

  • #6
Voor het juiste idee: foto 90 graden rechtsom draaien. :-)

Ik vraag me nog steeds af of ik de wasmachine wel of niet zou kunnen gebruiken met die steentjes erin? Zou dat iets kunnen beschadigen of kan dat geen kwaad? (de was hoopt zich op hier)
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #7
Bloem schreef:
Merk had ik al genoemd, dat is LG.

Als ik de achterkant openschroef zit de enige slang aan de onderkant helemaal aan de voorzijde, is amper bij te komen.
Ook niet via de onderkant?
 

HarryO

  • #8
STOP

Draai die bouten NIET los.

Het element is het ding aan de onderzijde van de kuip waar die 2 draden en steker aan zitten. (op jou foto dus rechts)

Ga vooral niet wassen met die stenen er in. Als er één tussen het element en de trommel komt te zitten slaat het element defect of krijg je een scherpe deuk in de trommel of gat in de kuip.
Dit wil je niet, je bent dan nog verder van huis.

Blijft staan: element er uit en bij voorkeur ook de slang tussen kuip en pomp loshalen.
Als er in die slang een eco-bal of eco-klep zit dan komen de stenen hier ook tussen. Ook kan een steen in de pomp komen en loopt deze vast.
 

Bloem

  • #9
Goedemorgen,

Bedankt voor het meedenken en de tips. Ik heb toch besloten om een monteur te laten komen omdat het me te ingewikkeld werd. Het steentje is er inmiddels uitgehaald, het moest via de mantel verwijderd worden.

Hartelijke groet!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu