Steeds de zekering eruit

Rob25

  • #1
Een paar weken geleden heb ik een houtkliever gekocht van 2200W. Steeds als ik deze aanzet gaat de zekering er uit, zonder dat hij begint. Soms doet hij het op de groep waar alleen de wasmachine opstaat maar soms ook die niet. In de meeste gevallen doet hij het op ene stopcontact in de tuin na de tuinlantaarns met spaarlampen. Ik moet dan de stroom op de kabel zetten zodat de lampen aangaan en dan kan ik ook gewoon klieven. Als ik een gewoon stopcontact in de schuur gebruik, van dezelfde groep, dan gaat onmiddellijk de zekering eruit. Ik bak ook altijd friet in de schuur en die is 2500Wen nooit een probleem.
Volgens een collega komt dat door de "piekstroom".??
Ik heb er geen verstand van hoe dat werkt. De zekeringen zijn allemaal 16A met zo'n klepje dat naar beneden klikt als hij eruit gaat.

Is er iemand die me kan vertellen hoe dat zou kunnen komen?
En kan ik ook ipv. een zekering van 16A er een grotere in laten zetten en zoja komt daar heel wat bij kijken of is dat een kleinigheid?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Een motor van 2200w trekt 6x dat vermogen bij aanzetten.

Een standaard 16A B gaat uit bij een aanloop tussen de 48A en 96A , jouw motor zit op ca 60A aanloop.

Verzwaren gaat niet zomaar, je kabel moet dan dik genoeg zijn, en alle schakelmateriaal moet geschikt zijn voor de grotere stromen.

Je zou hem kunnen vervangen voor een smeltpatroon van 16A, die kunnen veel beter tegen aanloop stromen.
 

Rob25

  • #3
Beste Headhunter.
Bedankt voor je reactie.
Een smeltzekering is dat zo'n porseleinen zekering die je erin draait? Als dat zo is dan kan dat toch niet zomaar want dan moet ik toch het hele blokje met zekering van die groep eruit laten halen en een andere erin laten zetten die geschikt is voor zo'n zekering met schroefdraad?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Ja het lijkt me wel dat je een patroonhouder daarvoor moet plaatsen, of een softstarter voor je motor.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #5
Zet een extra verlengsnoer tussen de klover, dan gaat het vast beter.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Moet je wel een heel goed verlengsnoer hebben.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #7
Want?

Eentje die 2200w aan kan, dan zijn de meesten.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #8
Nou, ik heb een situatie gehad met een houtklover die als gevolg van het verlengsnoer steeds slechter ging draaien. Motor kokend heet en snoer ook.
Klover zonder verlengsnoer wat dichter bij wcd gezet en liep daarna goed.
Kennelijk was er telkens bij het aanlopen zoveel verlies in het verlengsnoer dat er te weinig spanning over bleef voor de klover en steeds meer stroom ging trekken.
 

Rob25

  • #9
Hessie schreef:
Zet een extra verlengsnoer tussen de klover, dan gaat het vast beter.
Als ik het in de tuin doe na de tuinlantaarns is dat al eerst dus een grondkabel van 25 mtr en dan gebruik ik daar ook nog ene verlengkabel bij van 15mtr. Als ik daar doe dan heb ik geen problemen maar ik wil ik zo nu en dan ook wel eens even in de schuur.
 

De Haan

Specialist Planten en Tuinen
  • #10
Ik heb iets dergelijks eenvoudig opgelost.
Stroomkabel van de meterkast naar de schuur ingegraven.
In de meterkast heb ik een extra groep met trage zekering laten plaatsen.
Daar heb ik een 2-voudig stopcontact gemaakt.
Materiaal heb ik door de installateur laten leveren.
 

Pap

  • #11
Gepost woensdag 30 juni 2004 23:26:25

een automaat bestaat uit 2 beveiligingen
nl:
thermisch,een bimetaaltje dat verbuigt door de warmte ontwikkeling in het plaatje ten gevolge van de stroom
dit beveiligt tegen overbelasting
en een electromagnetich gedeelte deze is bedoeld om te beveiligen tegen kortsluiting

de automaat waarde van 16 ampere slaat op de thermische beveiliging en kan licht overbelast worden 1,64 maal dacht ik(moet eigelijk de nen pakken maar ff geen zin in)

de A,B,C,D slaat op de electromagnetische beveiliging
en heeft te maken met de maximale piekstroom die mag lopen
BV(ik heb de nen niet bij de hand dus waarde kloppen niet geheel)
A=1 tot 3 maal I nom
B=2 tot 4 maal I nom
C=3 tot 6 maal I nom
D=4 tot 8 maal I nom
stel je hebt een flex van 12A dan kan deze bij aanzetten 6 maal 12 ampere=72A afnemen(zeer kort)een 16 ampere B zoals in de meeste woningen in nederland zal dan uitvallen op het electromagnetichsch gedeelte dez kan nl maximaal 4 maal 16=64Ampere kortstondig hebben
dit zat ik te zoeken hoop dat je er wat aan hebt
 

Pap

  • #12
Jouw automaat met dat klepje

gaat er uit door een opstart piek

er zijn dus verschillende automaten
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #13
A karacteristiek bestaat niet.
B is 3-5Inom
C is 5-10Inom
D is 10-15 Inom.

De tijd dat je een automaat kan overbelasten is afhankelijk van de stroom.
 

Rob25

  • #14
Het wordt steeds ingewikkelder gemaakt voor een leek.
 

Atmoz

  • #15
Je hebt zelf een oplossing voor het probleem al aangekaart. Als je na de tuinverlichting een verlengsnoer van 15 meter gebruikt is er geen probleem. Leg het einde van dat snoer in de schuur en klaar ben je.
Even er van uitgaande dat dit qua lengte kan natuurlijk.

Je kunt ook uitkijken naar een aanloopstroom begrenzer, dan kun je de kliever overal gebruiken.
 

Rob25

  • #16
Je kunt ook uitkijken naar een aanloopstroom begrenzer, dan kun je de kliever overal gebruiken
Dat klinkt goed Atmoz want met een verlengsnoer na de lampen dat is te ver. En hij staat in de schuur en soms zijn de droge blokken te groot en wil ik er even een paar klieven en dan zou het makkelijk zijn als ik dat dan even kan doen maar nu springt de zekering er gelijk uit als ik hem aan zet.

Heb je daar misschien wat meer info over, een aanloopstroom begrenzer want ik heb geen idee wat ik me daar bij voor moet stellen?
Ik dacht dat hij 2200W was maar het is:
230-240 V/50Hz / 3000 Watt

Ik heb gezocht en zou dit wat zijn link ik heb geen idee wat ik zou moeten hebben.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #17
Een dergelijk apparaatje zou inderdaad bruikbaar moeten zijn.

En wat betreft de werking: die staat beschreven in de bijbehorende gebruiksaanwijzing, die je via diezelfde bladzijde kunt downloaden. EINSCHALTSTROMBEGRENZER_GROSSVE_de_en_nl (dit is geen directe link, daarvoor de betreffende internetpagina raadplegen). Een NTC die in serie met het aangesloten apparaat staat en via een relais zorgt dat het apparaat na korte tijd de volle spanning krijgt.

Ik heb zo'n soort apparaat ooit zelf gemaakt, om daarmee een regeltrafo 10 A te kunnen gebruiken op een normale groep van 16 A: een weerstand ca 22 Ohm (vermogensweerstand) stond in serie met de voeding van het trafo en werd na ca 1 sec kortgesloten (via een elektronische tijdschakelaar). Werkte perfect. Omdat de weerstand na korte tijd kortgesloten werd, was verhitting ervan geen probleem.

Zonder die schakeling ging de zekering er onherroepelijk uit, de aanloopstroom van dat regeltrafo was enorm! Omdat het een zelfgebouwde schakeling was, was de omvang wel even wat groter dan van dit apparaatje, de kosten eveneens. Maar het voldeed voor de (test-)omgeving waarvoor ik het toen nodig had. :wink:
 

Rob25

  • #18
Mooi Kees bedankt.
Als dit apparaat zal volstaan dan ga ik die onmiddellijk bestellen, dan kan ik hem gewoon in de schuur ook gebruiken.
Iedereen bedankt voor de tips en adviezen.
 

Pap

  • #19
Oke we maken het simpel

je heb 240 volt in stopcontact

daar in steek je een stekker met aan die stekker een machine

door de machine gaat er een stroom lopen

kleine machines kleine stroom

grotere machines grote stroom

alleen deze hebben ook nog en opstart stroom en dat is een piek daar zit het probleem
 

Rob25

  • #20
Dat begrijp ik allemaal Pap maar verder ging mijn kennis niet over Ohm's enz.
Maar ik heb begrepen dat deze inschakelstroombegrenzer het uitslaan zou voorkomen en dat is voor mij voldoende dus die bestel ik dan vandaag.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu