Stalen draagbalk mooi wegwerken

LazyAdmin

  • #1
In mijn woonkamer zit een stalen draagbalk die de vloerbalken ondersteund. De draagbalk is dus in het zicht en was voorheen omkleed met gipsplaten.

Nu ben ik eigenlijk opzoek naar een manier om hem te omkleden met hout of nep hout? Het moet er dus uitzien als een oude houten balk.

Voorheen kon dat volgens mij met polystyreen nep balken, maar ik las al dat dit brandgevaarlijk is. Hoe kan ik dit het mooiste maken, want bekleden met mdf en dan donker beitsen wordt niks.
 

Millew

  • #2
Je zal de stalen balk in ieder geval weer moeten bekleden met brandwerend materiaal.
Daaroverheen kan je dan weer een sierbekleding zetten.
Als je een oude houten balk wil namaken, kan je eens zoeken naar materialen voor interieurbetimmeringen. In cafe's, restaurants e.d. wordt ook veel nephout toegepast.
 

LazyAdmin

  • #3
Waarom moet ik hem brandwerend bekleden? Was hij ook niet, ok gips is natuurlijk brand vertragend, maarja je hebt toch een aardig vuurtje nodig wil je staal laten doorbuigen.

Maar zal is zoeken naar sierbekleding.
 

Millew

  • #4
Die gipsplaat doet wel iets, maar voor 60 minuten brandwerendheid (is het huidige voorschrift) zijn 3 lagen van 12,5 mm nodig of een speciale brandwerende plaat.
Een stalen balk kan wel wat hebben, maar boven 250 graden gaat de sterkte al teruglopen. Ook door uitzetting van de balk kan een onstabiele situatie ontstaan.
En onderzoek heeft uitgewezen dat bij een interieurbrand al snel temperaturen worden bereikt van meer dan 500 graden.

Maar voor mij hoeft het niet. Je geeft de verzekering alleen een aanleiding om niet (of minder) uit te betalen als er iets gebeurt.
 

LazyAdmin

  • #5
Snap dat het van jou niet hoeft, maar had er nog niet van gehoord. Ga het wel even uitzoeken, doe het liever goed dan dat ik achteraf met de problemen zit.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #6
Kijk maar eens hoe stalen balken eruit zien na een brand. Vaak buigen ze alle kanten op met als gevolg instorting. Dat wil je niet als je op de bovenverdieping ligt te slapen.
 

Droid

  • #7
Https://www.bouwbesluitonline.nl/ artikel 2.2 Sterkte bij brand

Hoofddraagconstructie moet 60min brandwerend zijn.

Als ik mij niet vergis is fermacell brandwerender dan gips (bij gelijke dikte plaat). Zoals Millew al aangeeft kun je daar over heen je afwerking zetten.
 

LazyAdmin

  • #8
Hoe kom jij bij 60min? Want als ik het goed begrijp hoeft het maar 20 minuten:

Lid1 is volgens mij van toepassing in mijn situatie, dus minimaal 20 minuten.

Lid2 gaat over bepaalde opstandigheden en pas wanneer de vloer hoger ligt dan 7 meter moet hij 30min brandwerend zijn, vanaf 13 meter een uur.
Lid 1.
Een uiterste grenstoestand van een bouwconstructie waarvan het bezwijken leidt tot het onbruikbaar worden van een rookvrije vluchtroute, wordt gedurende 20 minuten niet overschreden bij de volgens NEN 6702 bepaalde bijzondere belastingscombinaties die kunnen optreden bij brand.

Lid 2.
Onverminderd het eerste lid, wordt een uiterste grenstoestand van een in tabel 2.12.1 aangegeven hoofddraagconstructie gedurende de in die tabel aangegeven tijdsduur niet overschreden bij de volgens NEN 6702 bepaalde bijzondere belastingscombinaties die kunnen optreden bij brand.

Tabel 2.12.1
hoofddraagconstructie tijdsduur van de brandwerendheid met betrekking tot bezwijken in minuten
indien een vloer van een verblijfsruimte van de woonfunctie hoger ligt dan 7 m en niet hoger dan 13 m boven het meetniveau 30min
indien een vloer van een verblijfsruimte van de woonfunctie hoger ligt dan 13 m boven het meetniveau 60min
Mare iemand nog ideeën, tips, adressen voor het mooi afwerken van me draagbalk? Waar daar ging de vraag over ;).
 

Fwalraven

  • #9
Stripjes in de balk lassen. Daar kun je houten blokjes aan bevestigen, die gelijk zitten met de buitenkant van de balk.

Daarop kun je planken, vuren, eiken of wat je maar wilt weer op bevestigen. De hoeken kun je met een schaaf bewerken en het lijkt net echt.

Frans
 

Ron321

Vaste Beantwoorder
  • #10
Dat lassen is niet nodig.
Klossen zagen die je klem slaat in de balk is voldoende.
 

Droid

  • #12
LazyAdmin schreef:
Hoe kom jij bij 60min? Want als ik het goed begrijp hoeft het maar 20 minuten:
Aangezien je balk de vloer draagt is het onderdeel van de hoofddraag constructie.

Bouwbesluit zegt:
Artikel 2.9
Lid 2.
Onverminderd het eerste lid, wordt een uiterste grenstoestand van een in tabel 2.9.1 aangegeven hoofddraagconstructie gedurende de in die tabel aangegeven tijdsduur niet overschreden bij de volgens NEN 6702 bepaalde bijzondere belastingscombinaties die kunnen optreden bij brand.
Je vloer ligt niet hoger dan 7 meter (ga ik vanuit), dus tabel 2.9.1 geeft aan dat hij 60min brandwerend moet zijn.
 

Michiel_H

  • #13
Droid schreef:
Aangezien je balk de vloer draagt is het onderdeel van de hoofddraag constructie.
Dat klopt niet. Een balk die een vloer draagt is niet automatisch de hoofddraagconstructie. Sterker nog.. een normale woning kent geen hoofddraagconstructie, in een woongebouw is het anders. De eis is dus in dit geval 30 minuten indien het bezwijken van de balk een rookvrije vluchtroute onbruikbaar zou maken.

Al met al erg complexe materie.. Overigens is 30 minuten vrij snel te halen..
 

Droid

  • #14
Ben ik niet met je eens. Als je kijkt in tabel 2.8 zie je dat een woonfunctie moet voldoen aan artikel 2.9, lid 1, 2 en 3.

Ook een woning kent een draagconstructie... anders blijft ie niet staan. ;)

Ik zeg nog steeds 60min!
 

Mark en 3 meiden

  • #15
Ik zou zeggen veiligheid voor alles dus eerst een goede brandvertragende laag en daarop je nep houten balk maken
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #16
Het verhaal van Michiel_H klopt. De meeste woningen hebben wel een draagconstructie, maar geen hoofddraagconstructie in de zin van het bouwbesluit. Die verwijst naar de NEN 6702: heel erg beknopt als er door het bezwijken een ander brandcompartiment gevaar loopt, is het wel hoofddraagconstructie, anders niet (is heel kort door de bocht).

Maaar: Bouwbesluit zijn *minimale* eisen. Het is dus heel erg verstandig boven deze eis te gaan zitten en dus al het staal brandwerend te maken.
 

Fwalraven

  • #17
Ron321 schreef:
Dat lassen is niet nodig.
Klossen zagen die je klem slaat in de balk is voldoende.
Alleen te hopen dat ze niet krimpen, las je er wat strippen in en je schroef die klossen vast aan de strippen, dan weet je zeker dat de klossen in iedergeval op hun plaats blijven.
Dat is het werk ook niet.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
De klossen blijven wel op hun plaats, met een beetje bruislijm op de kopse kanten 100 % zeker.
Lassen kan een kromgetrokken balk veroorzaken.
 

Tiho

  • #19
Kromtrekken zal met een paar strippen wel meevallen. Lijkt mij dat moeder de vrouw niet erg blij wordt met een slijptol en lasapparaat in de huiskamer :lol:
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #20
1 las kan al kromtrekken veroorzaken.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu