Stadsverwarming hoog verbruik bij geen activiteit

Deftronic

  • #1
Probeer er achter te komen of mijn stadsverwarmings unit een defect heeft. Dit omdat ik zo af en toe hem hoor stromen zonder dat ik warmte vraag. Hier wat informatie:

-verbruik tijdens de nachtelijke uren (ong. 8uur) is 0,007 GJ. Als ik dit extrapoleer naar 24 uur kom ik uit op 0,021 GJ. Doe dit keer 365 (dagen in een jaar) en ik kom uit op 7,6 GJ per jaar wat ik enkel al verbruik bij geen vraag.

Is dit normaal? Volgens mij heb ik wel een grotere warmte wisselaar.

-verder heb ik naar mijn thermostaat gekeken omdat ik twijfelde of deze werkte. Ik heb de voeler onder een warme kraan gehouden en merkte dat hij bij 70graden de inwendige regelaar een halve centimeter uitzet. Hij doet dus wel wat.

Hierbij een plaatje om de situatie duidelijker te maken. Als ik geen warmte vraag dan is deel A van de buis zeer warm (hier reikt de voeler niet toe). Deel B is lauw (is dit vreemd het is immers dezelfde buis?). En het T stuk bij de thermostaat (C) is bloed heet.

Wat ik mij hierbij afvroeg was. Als de buis waar de voeler in zit korter en rechter zou zijn. Dan zou hij wel warmte constateren. En zou het T stuk bij de thermostaat koel zijn. Klopt de installatie zoals hij is?

Hoop dat jullie me kunnen volgen :)

ps. de afsluiters die dicht staan dat is van de verwarming.

 

Freekcv

  • #2
Waarschijnlijk blijft de ravi klep openen omdat de platenwisselaar afkoeld. Dit is mijn inziens ook vrij logisch omdat de platenwisselaar totaal niet geisoleerd is.
 

Deftronic

  • #3
Klinkt logisch. Zat al zo even te kijken. Deze wisselaar is van swep. Hoe kom ik aan een isolatie box?

Verder nog iemand die het hoog verbruik bij geen vraag kan koppelen aan het ontbreken van isolatie?

Of wellicht een reactie op de voeler en waarom die zit in het gedeelte dat minder warm is?
 

Freekcv

  • #4
Het kan ook zijn dat de ravi zelf kapot is! Kijk eens op je warmtemeter hoeveel lpu er door de unit gaat. Zet hierna de ww kraan open voor een 30 sec. Daarna opnieuw kijken op de warmtemeter. Dan zou binnen een minuut het aantal lpu naar 0 moeten gaan.
 

Deftronic

  • #5
Even wat meer informatie.

De meter geeft continu een doorstroming aan van ongeveer 823 l/h. De temperatuur van de in en outflow is dan 77,89 om 77,64

Als ik de warme kraan open zet duikt het aantal l/h naar ongeveer 240. De in en outflow is dan 77,82 om 69 en gaat al snel naar de 77,82 om 36 en vervolgens naar 77,82 om 28. Dit nog steeds met de warme kraan open.

Als ik de warme kraan dan dicht draai gaat het aantal l/h naar 0 dit ongeveer na 30 seconden. De temperatuur geeft dan aan 77 om 30.

Als ik dan 4 minuten wacht na het dichtdraaien van de warme kraan begint het weer hoorbaar te stromen en het duurt dan ongeveer 3 minuten tot het aantal l/h weer terug is op 700+ en de temperatuur in en out gaat dan ook weer terug naar 78 om 77,61.[/list]
 

Freekcv

  • #6
Hoe oud is de jos claessen unit? En wie is de energie leverancier? Svp?
 

Deftronic

  • #7
SVP klopt. De unit. Moeilijk te zeggen. Volgens mij de wisselaar 5 jaar. De thermostaat ook zo iets. Het ventiel achter de thermostaat 1 jaar.
 

Freekcv

  • #8
Bj staat op de sticker bovenin achter de wisselaar bij het frame
 

Deftronic

  • #9
Scherp :) daar staat 1990 op. Maar wat ik zeg. Er zijn de afgelopen jaren al het eea vervangen.
 

Freekcv

  • #10
Er zijn voor deze units bijna geen orginele onderdelen meer te krijgen. Je kan proberen om eerst leiding a eb b goed te isoleren. Dit zal deels helpen. Is deze unit eigendom, of is deze van een woningbouw?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu