Spouwmuurisolatie verbeteren.

Noob2

  • #1
Beste medeklussers,

Ik heb een huis dat in 1979 is gebouwd. Dit huis heeft een geisoleerde spouwmuur. De isolatie betreft echter de noppenfolie "ALKREFLEX 2L-2" met een R-waarde van 1.4.
Dat is niet veel naar huidige maatstaven.

Het is op het moment dat ik dit schrijf buiten ongeveer 3 graden boven nul en de buitenmuur aan de binnenkant gemeten is gemiddeld 17.5 graad. Ik heb nog thermopane ramen en deze geven aan de binnenkant 16 graden aan. Deze ramen worden dit jaar vervangen voor hoog rendement.
Thermostaat staat op 20 graden.

Ik wil de spouwmuur graag beter isoleren, maar ik betwijfel of dat kan.
Volgens mij zijn de enige twee opties die ik heb: buitengevel isoleren (zeer kostbaar) of binnenmuur isoleren (ook redelijk kostbaar en kost ook veel binnenruimte).

Heeft iemand nog andere suggesties om de spouwmuur beter te isoleren?

De folie in de spouw moet gecentreerd zijn met afstandhouders. Of dit werkelijk zo is weet ik niet.
Mocht dit inderdaad het geval zijn, is het dan mogelijk om korrels te storten/blazen? Desnoods van twee kanten.
 

No Hands

  • #2
Bel een isolatiebedrijf en laat ze langskomen om advies uit te brengen.
 

Noob2

  • #3
Dat zal ik uiteindelijk ook doen, maar ik ben benieuwd of er mensen zijn met hetzelfde probleem en hoe zij dat hebben opgelost. Ik heb een beetje moeite met vertegenwoordigers. Ik doe graag vooronderzoek zodat ik me niet zo snel iets "aan laat praten".

Ik heb onlangs ook een (kleine) blik in de spouw kunnen werpen.
De spouw is maar zes centimeter breed dus ik denk dat na- of bij-isoleren geen optie is. De noppenfolie zal enigszins golvend aan de afstandshouders hangen dus zal de werkbare ruimte, van één kant gezien, variëren van twee tot drie centimeter. En dat is nog redelijk aan de optimistische kant volgens mij.

Ik ben bang dat ik woonruimte moet gaan inleveren t.b.v. een voorzetwand.
 

Theosan

  • #4
Ik zit met dezelfde vraag momenteel en ga nog verder navraag doen.
Het bedrijf dat bij mij na-isolatie heeft gedaan in de spouwmuur van mijn oudere 2 onder 1 kapwoning (1956) zegt de muren met lakreflex aan de buitenzijde te kunnen volspuiten met korrels (ruimte is daar 3 a 4 cm) meer kan totaal niets zeggen over een eventueel rendement of meer comfort.
Vermoedelijk geen vochtproblemen omdat er nog zo'n 3 cm ruimte blijft tussen de binnenmuur en de lakreflex die midden in de spouw zit.
Kun jij inmiddels vertellen wat je hebt gedaan?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu