Spouwisolatie zinvol haakse binnenmuur ivm burengeluid?

Sander02

  • #1
Ik heb een jaren 30 woning waarvan de keuken in een aanbouw zit. Deze is er hoogstwaarschijnlijk in een latere periode aangebouwd. De deur naar de keuken zit dus in een spouwmuur. Deze muur geeft veel burengeluid door. Als je oor op deurkozijn houd hoor je ze erg goed. Vanuit de kruipruimte is deze spouwmuur doorbroken. Je kijkt daar zo de spouw naar binnen.

Zou spouwisolatie het geluid aardig kunnen dempen? Zoja wat zou het beste type vulling zijn. Uiteraard moet ik dit laten uitvoeren, maar ben gewoon benieuwd of het de moeite waard is.

Ik hoor graag van jullie
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Je kan het kozijn weghalen en er steenwol in stoppen.

Maar waarom leg je je oor op het kozijn :?:
 

Sander02

  • #3
Kozijn weghalen is niet echt mogelijk meer zonder heel veel schade.(rachelwerk van gestucte muur zit ook gedeeltelijk aan kozijn vast. Aan kant woonkamer zie je alleen nog een gestucte muur met een raam die binnen het kozijn past) Dan nog is het de vraag of je de hele spouw goed gevuld krijgt met het proppen van steenwol.

Daarom dacht ik handig, een paar gaten boven in de muur laten aanbrengen en de hele spouw vol laten spuiten.

Wat zou dan de beste vulling zijn? Ik hoef geen thermisch effect. Echt de beste geluidsdemping.Dus veel massa. En denk je dat het werkelijk de moeite waard is dit laten uitvoeren?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Steenwol dus. Als het nu een geluidslek is, gaat dit zeker helpen.

Laat je meteen alle spouwmuren vullen? Sla je twee vliegen in één klap. Voor zo'n klein stukje is het een beetje dure oplossing waarschijnlijk.
 

Sander02

  • #5
Zit wel te denken aan gelijk hele huis. Maar steenwol is mogelijk niet de juiste vulling voor m'n hele huis. (jaren 30 woning).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu