Spouw met alkreflex nog naisoleren ?

Rosch

  • #1
Wie helpt me met goede raad ?

Wij hebben pas geleden een boerderij gekocht waarvan het achterdeel (stalgedeelte , nu woonkamer) ca. 13 jaar geleden voorzien is van een spouwmuur aan de binnenzijde. Op de oude steens buitenmuur is aan de binnenzijde een houten rachelwerk aangebracht met Alkreflex isolatie(folie).
Daarvoor is dan de binnenwand bestaande uit de standaard 20x 25 betonblokken geplaatst.
Aangezien Alkreflex maar een beperkte isolatiewaarde heeft
(Rc = 1,3 ?) overweeg ik nog extra muurisolatie aan te laten brengen.
Mijn vragen :
1. kan dit alsnog ?Is de reeds aanwezige laag Alkreflex een dan een probleem ?
2.Indien mogelijk ,welk materiaal als na-isolatie (minerale wol,HR korrels etc ?)
Wie heeft hier ervaring mee of heeft tips ?

Alvast bedankt voor het meedenken!!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Geen ervaring maar het is te simuleren. Daarvoor zijn de diktes nodig van alle materialen die in de muur zijn gebruikt. En de bouwfysische eigenschappen van Alkreflex.

Hoe dik gaat de nieuwe isolatie worden?
 

Rosch

  • #3
Van buiten naar binnen ziet de opbouw er zo uit :
-De buitenmuur is steens dik,
-panlat
-Alkreflex folielaag
-luchtspouw ca. 5 cm
-binnenmuur 10 cm dikke betonblokken
De Alkrefex laag zit dus ongeveer midden in de spouw
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Hoe dik is bij jouw steensdik :wink:

Je kan die muur extra isoleren.
Met een dampdicht isolatie materiaal. Of een wolachtig met een zorgvuldig uitgevoerde damprem van PE folie.
De reden daarvan is dat de Alkreflex een damdicht materiaal is.

PUR/PIR met een aluminium cachering lijkt mij het meest geschikt, omdat deze platen dampdicht zijn. Slechts de naden van de platen en de aansluiting met muur, vloer en nok goed dampdicht afwerken.
 

Rosch

  • #5
Bedant voor de snelle rectie !
Misschien ben ik niet helemaal duidelijk geweest :

Het gaat om een reeds bestaande situatie. Dus de spouw bestaat al met de Alreflex er ook in aanwezig.
Er zal dus (indien überhaupt mogelijk) isolatiemateriaal in de spouw geinjecteerd moeten worden.
De Alreflex zit dus zo'n beetje midden in de spouw ,dus ik heb geen idee of zoiets kan en/of zinvol is.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Als ik de info van Alkreflex lees is een spouw van 30 mm voor reflectie een must. Wat gaat er met die reflectie gebeuren als je deze ruimte gaat opvullen.

Voor het gedrag van vocht is er iets simuleren.
Als ik 2 maal de ruimte van 30(panlat) en 50 mm opvul met EPS korrels wordt die warmte weerstand wel beter 0,211 W/m2K tegen 0,37W/m2K zonder korrels dus stilstaande lucht.

Ik heb geen gegevens van Alkreflex ik heb daar PUR met een Rc voor 1,3 genomen. Deze plaat is dan 35 mm dik en heeft ook twee lagen aluminium, deze zal niet reflecteren. Er wordt geen vocht gevormd.
Het blijft gokken we weten niet hoe zorgvuldig die bestaande isolatie is aangebracht.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu