Spot wel of niet dimbaar?

Joete

  • #1
Ik heb onlangs spots gekocht van de Ikea, type Kilinge. Nu staat op de website van de Ikea dat deze spots niet dimbaar zouden zijn. Dat een LED-lamp niet dimbaar is snap ik, maar een armatuur dat niet dimbaar is snapte ik niet.
Even op onderzoek uitgegaan op internet en daar kwam ik er achter dat sommige LED-spots voorzien zijn van een driver en daardoor niet gedimd kunnen worden.

Nu heb ik vanavond een van de spots eens open geschroefd om te zien of hier ook een driver in zit, zie onderstaande foto's. Volgens mij zit hier niks in toch? Geen idee wat voor vormen en formaten zo'n driver kan hebben... Maar dit armatuur geeft dan naar mijn idee gewoon de stroom door die je er in stopt? Als ik dan de goede lampjes en de juiste dimmer koop, zou ik ze gewoon moeten kunnen dimmen toch?

Iemand die dit zeker weet?

Normaal zou ik denken ik probeer het even, maar een LED-dimmer is niet iets wat ik zo heb liggen of even koop om maar een poging te wagen...

Aansluitpunt van de draden:


Aansluitpunt van de lamp (GU10):
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
De enige (passende) G10 LED-lamp die door dat bedrijf verkocht wordt is (voorzover ik kon vinden) een 3 W niet dimbaar exemplaar. Daarom logisch dat ze zeggen dat de 'lamp' niet dimbaar is. Want als ze dat niet zouden vermelden, komen er massa's klanten die het verkeerd begrijpen. Dan krijgen ze klachten dat de erbij gekochte LED-lampen het begeven of gaan staan knipperen.

Als jij die armaturen wilt gebruiken in combinatie met dimbare G10 lampen lijkt me daar geheel geen bezwaar tegen te zijn. Er wordt wel nadrukkelijk een bepaald max. vermogen vermeld: max 7 Watt. Niet geschikt voor halogeen dus, maar dat was je denk ik niet van plan.

GU10 is overigens een 230 Volt aansluiting, er is dus geen sprake van een driver. :wink:
 

Joete

  • #3
Nou...ze verkopen ook deze ...6w, wel dimbaar...

Maar de spot zelf zou voor het dimmen geen beperking moeten leveren toch?
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu