Spanning op PC-kast ?!

Creswim

  • #1
Gisteren kwam ik toevallig met de binnenkant van mijn arm tegen 1 van de schroefjes aan mijn PC kast. Ik merkte dat er spanning op stond. Geen 220 VAC maar eerder 't gevoel dat je krijgt als je een 9V batterij tegen je tong houdt.

Na wat geprobeer om toestellen, kabels en stopcontacten uit te sluiten kwam ik tot de bevinding dat er in de ruimte waar de PC staat 2 stopcontacten zijn waarbij er, enkel als je er de PC en/of de monitor op aansluit, spanning op de aardingspen komt. Als er geen toestel aangesloten is, is er nix te voelen.

(tja, mijn multimeter is buiten werking dus heb ik mij beholpen met een stekkerblok en een draadje met 2 krokodilleklemmetjes)

iemand een idee ? :cry: :?
 

Creswim

  • #2
Ik heb het stopkontakt nog niet opengehad - maar mijn idee is dat de aardingspen niet aan de aarding hangt ...
 

Ronald42

  • #3
Creswim schreef:
'k heb het stopkontakt nog niet opengehad - maar mijn idee is dat de aardingspen niet aan de aarding hangt ...
Daar zou ik eerst maar eens naar kijken dan. Het kan dan wel zo zijn dat je aardlek aangesproken wordt (M.a.w. uitschakelt) doordat er een aardfout zit in 1 van de apparaten.
 

Gerrit

  • #4
Dat wordt inderdaad tijd. Die krokodillebekjes zou ik eerst maar eens van de hand doen.
Dat er spanning op de kast komt bij niet aangesloten aarding is normaal en dat komt door de condensatoren in de voeding.
 

Creswim

  • #5
Dat er spanning op de kast komt bij niet aangesloten aarding is normaal en dat komt door de condensatoren in de voeding
AHA !
Die krokodillebekjes zou ik eerst maar eens van de hand doen.
hela! hola! die zijn even verplicht in de kluskamer als ducked tape hoor, altijd nuttig. Maar odt. heb ik een gloednieuwe multimeter ...

alvast bedankt !
 

Gerrit

  • #6
Oké, dat is waar, maar gebruik ze dan alleen voor experimenten waar ze uiteindelijk ook voor bedoeld zijn. Gebruik om een computer o.i.d. te voeden is niet de bedoeling. Dan kan het n.l. wel eens gevaarlijk worden en aan ongelukken hebben we niets, toch??
 

Creswim

  • #7
:lol: geen paniek :lol: en bedankt voor de bezorgdheid.

'k had het mss wat duidelijker moeten uitleggen. de PC en de monitor had ik weldegelijk netjes met stevige voedingskabels in een stekkerblok zitten. Ik had het krokodillekabeltje enkel aangesloten op een van de andere aardingspennen van het stekkerblok om te "voelen" of die ook op spanning getrokken werden.

neenee, ik heb de PC zeker niet gevoed met dunne lab-kabeltjes....
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu