Spaanplaat+PUR dak, binnenzijde na-isoleren met PIR platen

Astieloswas

  • #1
Ik weet dat er al heel veel bericht zijn over dit onderwerp, maar ik kom er nog niet helemaal uit, vandaar deze vraag nogmaals. Ik zal zo goed mogelijk proberen uit te leggen wat mijn situatie is.

Ik heb een huis uit de jaren 70.

Deze is voorzien van een prefab dakbeschot bestaand uit (van binnenuit gezien) een 2 cm spaanderplaat, met 2 cm PUR schuim waar de tengels standaard op zijn gespijkerd van binnen uit. Hierop de panlatten en de pannen. De PUR laag heeft aan de buiten zijde een donkere afwerking (soort zwarte laag) Ik twijfel of dit bitumen is. Er zit geen andere folie o.i.d.. op.

Ik wil graag aan de binnen zijde met 8 cm PIR platen na-isoleren. De PIR platen hebben alu folie aan als afwerking. De platen komen direct tegen het dakbeschot aan (spaanplaat) zonder luchtspouw en met dakisolatieschroeven bevestigd (4.8 x 100mm met isolatie roset).
De naden worden met PURlijm aan elkaar vast gezet. De plaat wil ik opnieuw afdekken met Miofol 125 AV folie. Eigenschapen hieronder genoemd. De folie plak ik dampdicht af met alu tape.

Ik weet niet zeker of zwarte laag op mijn bestaande isolatielaag damp open of dicht is.
Ik heb begrepen dat de oude PUR platen op daken damp open zijn…..
Moet ik, als deze laag damp dicht is, nog gaten boren in het dakbeschot en de buiten isolatie.?


Kan iemand mij vertellen of dit een juiste oplossing is.


Eigenschappen van de folie:

Miofol 125 AV is een 5-laagse gelamineerde dampdichte folie, voor vloeren, daken en gevels. Miofol 125 AV bestaat uit ondermeer een LDPE folie, versterkt met een wapeningsnet en pure aluminiumfolie, afgewerkt met een 11 micron dikke coating ter bescherming van het aluminium. Miofol 125 AV wordt toegepast als dampdichte folie in vloerconstructies of aan de warme zijde (veelal de binnenzijde) van hellende of platte daken en gevelelementen. Door de uitstekende dampdichte eigenschappen is Miofol 125 AV uitermate geschikt voor constructies van gebouwen die tot klimaatklasse 4 behoren zoals badkamers, zwembaden, sportfaciliteiten, sauna’s, wasserijen e.d.

Bron.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Die zwarte laag zou een bescherming voor het PUR schuim kunnen zijn, deze kunststof verweerd onder invloed van UV. Die laag zal voldoende vocht doorlaten voor een vocht veilig systeem.
Gaten hoef je ook niet te boren.
Een vraag hoe kom je uit met de balken van de kap. Wordt de damprem voor de balken geplaatst.
 

Astieloswas

  • #3
Kap is voorzien van Gordingen om de 120 cm. (horizontaal dus) Deze zijn 21 cm hoog en 9 cm dik. De isolatie komt dus terug te liggen t.o.v. de voorkant van de gording. De folie komt dus ook tussen de gordingen te liggen.

Kan dit?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Voor mij blijft de vraag, en hoe moet je zoiets oplossen, de balken gaan vocht doorlaten omdat de dampremmer tussen de balken wordt aangebracht. In hoeverre heeft dat een negatieve invloed.
De balken goed in de lak zetten is zoiets al voldoende. Op andere sites wordt al gezeverd om de gaten van nietjes afteplakken. :wink:
 

Astieloswas

  • #5
Ik zou natuurlijk de folie over de balken heen kunnen leggen om zo deze opening ook af te dichten. Alleen ik moet natuurijk mijn panlatten om de gipsplaten weer op te monteren, wel op de balken schroeven. Deze gaten kan in niet afdichten.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Het wordt heel anders dan ik mij had voorgesteld. :lol:
De damprem voor de balken, panlatten en de gipsplaat. Dubbel kleef op de balken.
De damprem rond de balken vouwen lukt alleen op tekening. :wink:
Begin met een strook damprem rondom de binnenkant van het dak. Dan kan je zo dicht mogelijk tegen het dakbeschot komen/beginnen. Die stroken tape je later luchtdicht aan het damprem deel van het vlak. Zodoende is het vanaf het dakbeschot dampdicht. De zone bij de vloer en de muren zijn dan zo goed als mogelijk dicht gemaakt.
 

Astieloswas

  • #7
Beste WgB,

Ik begrijp je verhaal niet zo goed! moet ik nu de folie onder de platen doen?
Heb je misschien nog zo`n mooi plaatje voor me?
 

Astieloswas

  • #8


Is dit de oplossing???? :?: :?: :?:
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Komt tie
Je begint met een losse strook. Er zit nog geen isolatie dus kan je tegen het dakbeschot beginnen. Plaats je eerst de isol. dan kom je er niet meer bij. Je kan die stook ook op het dakbeschot bevestigen. Vooral bij de vloer lijkt mij dit belangrijk.
Grijze hoekjes moest tape voorstellen. Kan vervallen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu