Solderen waterleidingen

TDer

  • #1
Een vraag voor de loodgieters onder ons...


Ik moet binnenkort de muurplaten voor de kranen gaan monteren, maar ik loop tegen het volgende aan. Solderen, ik zie in alle winkels dat ze alleen complete muurplaten hebben welke je moet solderen. Los zijn ze wel verkrijgbaar (met knelkoppelingen).

Nu wil ik best knelkoppelingen gaan gebruiken, maar ik vraag mij af of dat wel verstandig is, ivm met latere lekkages. Mocht het ooit voorkomen, dan zitten ze IN de VLOER en achter de tegels IN de WAND. Nu weet ik dat je mantels moet gaan gebruiken, maar die koppelingen zal ik stuk voor stuk apart moeten aftapen.

Vraag:
Solderen: Moet ik toch voor solderen gaan en de vraag die daarbij komt kijken is hoe? Ik heb op het werk een autogeenbrander staan, maar die is eventjes iets te groot om zomaar mee te nemen. Is er is handelbaarders verkrijgbaar? En is het moeilijk te doen?

Knelkoppelingen: Makkelijker aanelkaar te koppelen, maar meer gevoelig voor lekkages. In de muur, wand moeilijker af te schermen (tapen van koppelingen).

Dus wat te doen hiermee?

Groetjes, erik
 

Pepjo

  • #2
Simpel : knelkoppelingen mag je nooit in een muur wegwerken. Dat wordt door elke ter zake kundige op dit forum gezegd als het weer eens in een vraag voorbij komt.

Blijft over....

Overigens is solderen zo moeilijk niet, en je hebt er geen autogeenbrander voor nodig. :mrgreen:

Gewoon een klein gasbrandertje voldoet al. Er bestaan ook ringetjes soldeer die je eerst in de koppeling schuift, dan de buis erin, verhitten en als het soldeer tussen buis en koppeling naar buiten komt ben je klaar.

Kind kan de was doen.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #3
De eerste keer is het inderdaad spannend..
Maar als je de uiteinden mooi opschuurt met schuurlinnen, de pijp ontbraamt, rommel uit de pijpjes blaats voor het solderen, wat vloeimiddel aanbrengt, en van die ringetjes gebruikt zoals pepjo schrijft dan is er inderdaad niks aan.
 

TDer

  • #4
Oke, duidelijke antwoorden.

Kind kan de was doen hoor ik al.. zoiets hoopte ik al op :wink:

Ik ben zelf bekend met het autogeen gebeuren en het elektrode/booglassen.. Dus zoals ik het hier lees zal mij dat ook wel lukken...

Maar rest de laatste vraag:

Zo een brander(tje), waar haal je die, waaruit bestaan die? Simpel gasbrandertje van het camping idee??? Zeg het maar, ik ben er niet bekend mee :roll: .

Groeten
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #5
Bij vrijwel iedere bouwmarkt wel te koop, er passen inderdaad van die camping busjes in.
 

Eric_b

  • #6
Ik heb dit voorheen wel een gedaan met een goede verfstripper (500W) in combinatie met soldeerringetjes.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Dat is een noodoplossing, ik vind die methode niet erg betrouwbaar.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #8
En met een brander kan je ook verf afbranden. :wink:
 

Toon

  • #9
Als je je smelttemperatuur haalt, rond de 200ºC, is het geen probleem, en dat halen de meeste verfbranders wel.
 

Eye_in_the_Sky

  • #10
Ik gebruik mijn gasbrander met een klein gasflesje (van de bouwmarkt) om leidingen te solderen, maar je kan er ook even snel de bbq/vuurkorf mee aanmaken of creme brulee mee maken.
 

Pepjo

  • #11
Het lijkt me dat dit topic steeds verder verwijderd raakt van de originele vraag.

Vervolgen wij in de kookrubriek ?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu