Slecht ronddraaiende trommel Siemens XL1662

Tjerk

  • #1
Goedemiddag,

Wij hebben een Siemens XL1662 wasmachine (E: WXL1662NL/16, FD: 8511 700166) met het volgende probleem: de trommel draait niet of zeer zwaar rond.

Ik heb de achterzijde verwijderd en de snaar losgekoppeld van de trommel, de motor draait zonder problemen (en zonder speling op de uitgaande as) rond. De trommel echter is alleen met kracht voorbij een bepaald punt te draaien waarna er weer een vrij draaiend deel is totdat hij weer bij het stroeve punt komt.

Het gekke is dat nadat ik het restant-water via het aftapslagetje weg heb laten lopen de trommel weer vrij ronddraait. Als we hem weer aanzetten om te wassen, dan loopt hij na het water tappen weer vast.

Het voorgaande doet mij vermoeden dat er een kledingstuk is achtergebleven onder de trommel en dat dit, zodra er water bijkomt, weer gaat drijven en de boel blokkeert. Het filter is schoon en het wiel dat erachter zit draait vrij rond.

Kan dit? Ik ga er vanuit dat er onder de trommel ruimte is waar het water + wasmiddel verwarmd worden en dat daar iets is achtergebleven waardoor de trommel geblokkeerd wordt (door het manchet aan de voorzijde iets weg te duwen kan ik met een lampje een klein beetje onder de trommel kijken en zie ik een verwarmingselement)

Is er een manier om bij de ruimte onder de trommel te komen om te kijken of mijn theorie klopt? Bijvoorbeeld door het voorpaneel te verwijderen? Of is de slang naar het filter los te maken?

Of zit ik op een totaal verkeerd spoor? Voor de goede orde: de motor blokkeert niet, de trommel blokkeert.

Bij voorbaat dank voor jullie inbreng!

Met vriendelijke groet,

Tjerk
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Met een zaklantaarn door de gaatjes van de trommel schijnen, u kunt dan zien of er een kledingstuk tussen de trommel en de kuip zit.
Door het verwarmingselement te verwijderen is het er meestal uit te halen.
 

Tjerk

  • #3
Beste Jan,

Ik heb het geprobeerd en er zit inderdaad iets onder de trommel (eindelijk weer een paar sokken met elkaar verenigd!) hoe kan ik het element het makkelijkst verwijderen? Van achter gezien zit alles nl. in een kunststof behuizing.

Bij voorbaat dank voor de reactie.

Vriendelijke groet
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Eerlijk gezegd zou ik niet weten hoe u er bij komt.

Soms kan het ook na het verwijderen van de dikke zwarte slang naar de afvoerpomp.
Misschien dat iemand nog een tip heeft.
 

Tjerk

  • #5
Ik heb de klus voor zondag op de agenda staan. Mijn eerste gedachte was ook om het via de afvoerslang te proberen.

Update volgt :D

Met vriendelijke groet,

Tjerk
 

Tjerk

  • #6
Nou, er zaten in totaal 3 sokken onder de trommel! Ik heb de onderkant van de wasmachine moeten demonteren aangezien de schroef van de slangklem anders niet te bereiken was (ik heb de sokken er via de afvoerslang uit kunnen peuteren) maar hij doet het weer!

Bedankt voor de hulp.

Vriendelijke groet,

Tjerk
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu