Slagdrukknop als lichtschakelaar

Tim0010

  • #1
Hallo :D

Ik heb een nieuwe woning met veel beton elementen en we willen het enigszins industrieel houden. Bij de voordeur zit een grote lichtschakelaar maar eigenlijk willen we deze vervangen voor een slagdrukknop.

Zo een bijvoorbeeld deze:


Nu is mijn vraag hoe zo'n knop van binnen werkt. Is het 1x drukken licht AAN, volgende keer drukken licht UIT of werkt zo'n knop anders? Of ligt dat aan de bedrading? Of zeg ik überhaupt iets heel vreemds?

Ik hoor het graag!

Bedankt.

Link vervangen door afbeelding - mod
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Zonder andere elementen (relais, elektronica) is die schakelaar niet te gebruiken. Hij staat normaal aan (doorverbonden) en verbreekt op het moment dat je hem indrukt. Zodra hij losgelaten wordt, staat ie weer aan.

Daarbij komt dat dit een schakelaar is t.b.v. besturingen, dwz dat hij slechts geschikt is voor max 6 Amp. en voldoet daarmee niet aan de normale eis van schakelaars in woningen die 10 A moeten kunnen hebben.

De schakelaar is ook niet geschikt om in te bouwen in een inbouwdoos. Om hem fatsoenlijk aan te sluiten zul je vmvk/ymvk kabel moeten gebruiken en dat op een of andere (veilige!) manier naar de inbouwdoos laten leiden.

En dan nog iets: zo'n schakelaar is ontworpen als NOOD-schakelaar. Zoiets geeft enorme verwarring. Als er ooit iemand van een hulpdienst (politie/brandweer/ambulance) bij jou thuis een reddingsactie moet ondernemen, dan snapt ie er helemaal niets van. Kan me ook niet echt voorstellen dat dergelijke schakelaars volgens de normen gebruikt mogen worden op plekken waar normale schakelaars gebruikelijk zijn.

Zoek gewoon eens bij de diverse programma's van de leveranciers van inbouwschakelaars. Er is vast wel iets bij dat er flink robuust uitziet maar ook geschikt is voor het doel. :wink:
 

Tim0010

  • #3
Bedankt voor je reactie Kees! Dan ga ik op zoek naar iets anders wat geschikt is. Scheelt weer aanschaf en vervolgens terugsturen :D
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Misschien is een knive switch iets voor je :wink:


 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu