Siemenswasmachine werkt niet na plaatsen nieuwe koolborstels

Maxim 1973

  • #1
Beste klussers,

Ik heb het volgende probleem met mijn Siemens WXL 1662 NL wasmachine. Ik heb net mijn koolborstels vervangen en hij wil nog steeds niet centrifugeren. De hele motor is uit de wasmachine geweest en helemaal uit elkaar om de koolborstels te vervangen en de motor schoon te maken van het gruis. Nadat ik hem in elkaar had gezet kreeg ik bij het aanzetten van een programma een poging tot een draai (trommel bewoog een klein stukje) en toen ging de stop door. Hierna deed het centrifugeren nog steeds niet. Ik weet zeker dat ik eerst de koolborstels moest vervangen (waren nog maar 1 cm) en dat hij het daarvoor wel deed, omdat ik de motor toen ook uit elkaar en in elkaar had gezet en hij het vervolgens nog een paar wassen draaide. De programma's doen het wel als ik er een kies, alleen bij het draaien gebeurt er niks.

Volgens mij moet het een klein probleem zijn, want ik hoor de koolborstels wel gewoon als ik aan de motor draai. Misschien heb ik iets fout gedaan bij het in elkaar zetten, maar hier op ik ook goed op gelet. Wat mij wel opviel bij het in elkaar zetten was dat de aansluitpunten van het tussen gedeelte (D1 boven en D2 en D3 beneden) dat hier bij het tussen blok de ene kant een pooltje en de andere kant drie pooltjes zijn. Dit heb ik op beide manieren geprobeerd maar nog geen succes.

Zou iemand mij nog een andere tip kunnen geven waar het aan kan liggen?

Alvast bedankt.

Maxim.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Liggen de schuine kanten tegen de collector ?
Zaten er lipjes aan de houder om de koolborstels, voor de montage, vast te houden ?
Die moeten dan los gebogen worden om de koolborstels vrij te maken.
 

Maxim 1973

  • #3
Ik heb alleen de koolborstels vervangen in de oude houders. De schuine kant staat netjes tegen de collector en de achterkant is netjes vast geplugd. Er zit niks om de koolborstels heen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
De lamellen van de collector horen vlak te zijn, controleer dat even.
Als er eentje uitsteekt of er zijn er 1 of meer verbrandt dan is de motor kapot.
 

Maxim 1973

  • #5
Hoi Jan,

Bedankt voor het mee denken. Ik heb hier een paar foto's van de onderdelen. Volgens mij ziet het er normaal uit, maar dat weet ik niet zeker.



Als ik de collector weer terugplaats, dan zitten de koolborstels op het linker gedeelt naast de kogellager en het wieltje (als 3de dus).
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Als een van de punten bij de rode pijl niet koperkleurig is maar dezelfde kleur heeft als het linker gedeelte is waarschijnlijk het anker verbrandt, op de foto kan ik dat niet rondom zien.
Verder kan ik zo niet zien of er een sluiting in de motor zit, dat moet doorgemeten worden, werk voor een witgoedmonteur.

 

Tiho

  • #7
Is die spoel nog wel helemaal recht?
 

Maxim 1973

  • #8
De kleuren zijn nog goed en de spoel is nog recht. Ik denk dat ik hem van de week maar laat door meten door een witgoed monteur. Heb het vandaag nog een paar keer geprobeerd hem telkens weer in elkaar te zetten, maar telkens het zelfde resultaat.
 

Kees kit

  • #9
Je zegt dat er een kortsluiting geweest is :oops:
met een beetje pech ligt nu je electronic eruit , deze kunnen slecht tegen kortsluitstromen .
check hem even , misschien kun je de beschadigde printbanen zien
 

Maxim 1973

  • #10
Wat ik merkte toen ik de koolborstels net had vervangen en daarna aanzette, was dat hij probeerde te draaien alvorens de stop er uit vloog. Nu lukt het wel om hetzelfde als daar voor te doen, maar nog steeds dat de trommel niet draait.

Ik probeer nu of het gewone 30 graden programma of het centrifugeren uit om te kijken of de trommel draait als ik de motor weer in elkaar heb gezet en alles weer heb aangesloten. Maar de trommel draait nog steeds niet.

Het lijkt mij dus dat het te maken moet hebben met de aandrijving van de as. Ik heb nog de oude koolborstels (ongeveer 1 cm) geprobeerd, maar die gaven het zelfde probleem van geen draaiende as.

Hier een paar foto's van de motor. Ik begin hem steeds makkelijker in elkaar te zetten.










Heeft iemand nog ideeën die ik kan uitvoeren alvorens ik een monteur kan laten komen om hem door te laten meten? Ik waardeer alle reacties van harte. Ik had mijn wasmachine nog nooit eerder uit elkaar gehaald. Maar eens moet toch de eerste keer zijn alvorens iemand te laten komen en telkens veel voorrijkosten te moeten betalen. :)
 

Tiho

  • #11
Naast je magneet ligt een vijl gebruikt?
 

Maxim 1973

  • #12
Koolborstels moesten iets worden bijgevijld na de eerste keer aanbrengen van de koolborstels. Dit heb ik lichtjes gedaan in de zelfde hoek als ze op de collector zitten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #13
Koolborstels bijvijlen ?
Ze moeten wel eerst inlopen maar bijvijlen niet hoor.
 

Maxim 1973

  • #14
Volgens mij zijn ze nu wel weer ingelopen door al het gedraai wat ik heb gedaan, maar wanneer hij eindelijk gaat draaien, dan loopt hij wel weer verder in.
 

Kees kit

  • #15
Op de foto van het achterste schild ( waar de borstels inzitten )zie je 2 connector blokjes zitten .
Als ik ze vv zet ik altijd merk tekens op de 3 delen v d motor , om te voorkomen dat je bv het stator huis omdraait , is dit misschien gebeurt ??
:?:
 

Maxim 1973

  • #16
Ik denk dat dit het geval is. Ik sprak ook een vriend van mij en die denkt dat de spoel een verkeerd spanningsveld heeft gekregen en dat hij daardoor niet werkt. Dit omdat hij bij het proberen van draaien eruit klapte.

Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe kan ik dit na laten kijken? Langs gaan bij een witgoed monteur om het blok te laten doormeten of kan ik dit ook op een andere manier achter komen.
 

Maxim 1973

  • #17
Waarschijnlijk is de motor stuk gegaan door het verkeerd in elkaar zetten. Daarom ga ik nu op zoek naar een andere wasmachine. Heeft iemand nog goede tips of merken waar ik op moet letten bij het kopen van een wasmachien?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Dat zijn vragen die hier niet beantwoordt worden, zie de forumregels.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu