Siemens wasmachine foutcode 4

Agatha

  • #1
Mijn wasmachine stopt ermee", en geeft code 4 aan.
Ik heb de filters al schoongemaakt maar... helaas. :cry:

Het is trouwens een Siemens WM61200Fg.
E nr WM61200 FG12
FD nr 7612 00566


De laatste tijd maakte hij tijdens het centrifugeren wel veel meer herrie!
Nu las ik ergens op de site met een soortgelijke klacht dat het de koolborstels waren.

Zou dat in dit geval ook zo kunnen zijn? En zou ik die zelf kunnen vervangen?
En zoja... hoe?
Hoop dat iemand mij verder kan helpen!
B.v.d.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Bij jouw machine gaat het net als bij de Bosch machine in Vervangen koolborstels Bosch WFF1201 wasmachine om losse koolborstels.

Je zou daar eens kunnen kijken of je wat aan de beschrijving hebt, en anders zoeken met "koolborstels siemens" of "koolborstels Bosch."

Zelf weet ik te weinig van de exacte demontage om je aanwijzingen daarvoor te geven. Overigens hebben velen al met behulp van dit forum de koolborstels vervangen. (Ook vrouwen :wink: ).

Eventueel kun je hier de onderdelentekeningen bekijken, vul bij het E-nummer in: WM61200FG/12 (zonder spaties). Op de derde pagina zie je de motor (helemaal onderaan) en door de onderdelen te markeren krijg je bestelnummer en prijs te zien.
 

Henny

  • #3
Deze machine kan met een Siemens of een FHP motor uitgerust zijn.

Bij de Siemens motor worden losse koolborstels met veer gebruikt.
(bestelnummer: 154740)
Bij de FHP motor zitten de koolborstels in zwarte houders.
(bestelnummer: 157517)
 

Agatha

  • #4
Fijn dat er mensen reageren!

Nou heb ik eigenlijk nog nooit de wasmachine van die kant bekeken... dus ik op zoek naar de koolborstels, die heb ik waarschijnlijk wel gevonden. Maar ik kon ze via de achterkant niet zien en heb toen met mijn fototoestel er vanuit de binnenzijde een foto gemaakt, en ja... zag er ....?? uit.

Zie waarschijnlijk wel duidelijk de koolborstel, maar ik weet nu eigenlijk nog niet welk type het is.

 

Agatha

  • #5
Bedankt Kees, voor de snelle service!

Ik heb er inmiddels 1 uitgeschroefd!
Ja ja...wist niet dat ik het kon!

Hierbij de foto:


En deze koolborstel kon ook nog open, heb ik gedaan en ook een foto van gemaakt:
 

Agatha

  • #6
Ben nog even verder gaan kijken heb er inmiddels 1 koolborstel uit en die heb ik ook uit elkaar kunnen halen en dan krijg ik uiteindelijk een losse veer te zien.

Nou ben ik op internet gaan zoeken en zag dat voor een aeg fhp motor 8996454250953 ik alleen de losse veer met koolborstels kon bestellen!Kan iemand mij dan ook vertellen of dat dan ook de juiste zijn voor mijn siemens?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #7
Foto's zijn weer geplaatst. :P
 

Agatha

  • #8
Klusidee Kees schreef:
Niet zo snel, ik ben nog met je foto's bezig! :wink:
Sorry! Heb er echt schik in... zeker als het mij gaat lukken!
Ha ha mocht vroeger niet naar de technische school, maar kom op deze manier ook een heel eind!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #9
Henny schreef:
Bij de FHP motor zitten de koolborstels in zwarte houders.
(bestelnummer: 157517)
Bovenstaand zijn dus de juiste!

Op het internet wel of niet verkrijgbaar moet je niet naar kijken.
Er zijn zóveel onderdelen, dat het onmogelijk is dat alle onderdelen daar gespecificeerd staan.

Het handigst is mét de koolborstels én de nummers (ook E en FD nummer van de machine) naar een onderdelenzaak te gaan, dan ben je het snelst klaar.
 

Agatha

  • #10
Goede avond... beste klussers,

Zojuist hoor ik mijn wasmachine weer draaien. Hoop dat ik niet te vroeg juich maar het lijkt er op dat IK hem... gemaakt heb !!!

Ja ja ik ben me er zeer zeker van bewust dat ik dat gedaan heb met behulp van deze site... Hulde dus voor diegene die er achter zit! En voor de klussers die deze site zo actief bezoeken!

Ik ben dus op aanwijzing van de site bij een onderdelen winkel terecht gekomen met mijn koolborstel... en toen was het even passen en meten. Want ja melde hij die bestelnummers, dat waren nummers van Siemens. Maar het leek er uiteindelijk op dat ik de juiste zou hebben: de koolborstel was van de juiste dikte!

Maar eenmaal thuis aangekomen wilde ik hem overplaatsen... ja ja inmiddels was het al weer 6 uur en bleek dat het toch niet helemaal dezelfde was. SH... en ik wilde (moest) weer wassen.

Toen bedacht ik me dat ik ooit een dremel had gekocht en toen heb ik met behulp van de dremel het stroomcontactje, of hoe het ook heet op maat gemaakt. En ja toen op de tast de koolborstels weer terug plaatsen, ik geef toe dat was wel even zweten, maar of dat kwam door de hitte op zolder of omdat het best even zoeken was, dat laat ik in het midden.

Maar inmiddels draait mijn eerste was weer en ik hoop dat hij ook helemaal uitdraaid !Ik ben toch wel een beetje trots op mezelf.
Maar mijn helpers via deze site kunnen ook best trots zijn...

Ze hebben mij heel goed geholpen! Bedankt
 

Agatha

  • #11
Toch nog weer even een berichtje van mij...

Ik hoor dat hij tijdens het snellere draaien toch nog best wat herrie maakt.
Is dat nog een kwestie van nieuwigheid? Of?..........
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #12
Je moet hem even rustig aan laten wennen aan het draaien, dus eerst een keertje leeg, en vooral niet op te hoog toerental.

Die koolborstels moeten even inlopen!

Jammer dat je de koolborstels hebt moeten aanpassen, was beter geweest als het meteen de goede waren geweest!

Namens alle beantwoorders bedankt voor de complimenten!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu