Siemens vaatwasser SL65590/07 sproeiarmen niet

Marcel_L

  • #1
Hoi
type SL655790/07
FD8101 250076

een paar jaar terug al baat gehad bij dit forum toen heb ik het labyrint en dingetje wat daar rechtsonder aan vast zit gereinigd,daarna deed hij het weer tot afgelopen vrijdag.

afgelopen vrijdag deed de vaatwasser wederom zijn werk niet meer naar behoren, intussen heb ik het labyrint weer gereinigd evenals dat dingetje waarvan ik de naam even niet weet wat rechtsonder zit, evenals de slang naar de kuip toe.
de machine neemt nu wel water in en stuur dit door naar de kuip maar dan houdt het op hij maakt wel het programma af maar de sproeiarmen draaien niet.
Dit gecontroleerd en ik kwam daar kleine stukjes lichtbruine kunststof in tegen welke volgens mij afkomstig zijn van het fijnfilter onderuit de vaatwasser die is namelijk kapot en gescheurd.

na het verwijderen van de ze kleine stukjes kunststof uit de sproeiarmen en de toevoer daarvan draaien de sproeiarmen nog steeds niet ik heb het idee dat er nog meer stukjes kunststof de boel verstoren kwa waterdruk verderop in het systeem, hoe en waar kan dat allemaal zitten en hoe kom ik daar bij.

graag jullie hulp want mijn eigen logica begint het te begeven.

Marcel L.
 

Rusako

  • #2
Als het goed is,zit er een motor onder aan het element die moet een plaatje met gaatjes rond draaien waardoor de sproei armen gaan draaien,waarschijnlijk is deze stuk of zit vuil tussen!( als deze stuk is een nieuwe element bestellen!)
 

Marcel_L

  • #3
Dank voor je reactie, ik heb de filters in de kuip eruit gehad en doorzocht op vuil maar begrijp niet helemaal wat je bedoelt met motor aan het element, voor zover ik begrijp worden de sproeiarmen aangedreven door waterkracht en niet door een motortje. ik denk dat er nog vervuiling in die aanvoerlijn zit waardoor er te weinig drukopbouw is de vraag is of ik daarbij kan komen.
nog ter verdere info de rechterzijde heb ik ook open gehad en bij de motor daaronder kon ik het gewoon ronddraaien.
 

Rusako

  • #4
Marcel je heb wel gelijk, het werkt ook op druk! maar onder bij de motor zit het element in een lang witte huls achter de motor,onder deze element zit ook een kleinemotor wie de sproei arm bepaald ( deze sproeiarm zal om en om moeten draaien) hoop dat het nu voor U duidelijk is. :wink:
 

Marcel_L

  • #5
Ok er komen dus van die plastic stukjes uit de pijp die het water opvoert de sproeiarm in. hoe kom ik bij de rest van die opvoerpijp ik kan er nu af en toe een stukje uitvissen maar er zit vermoedelijk meer. van waaruit kan ik erbij en hoe?
 

Marcel_L

  • #6
Het gaat dus om de roodomcirkelde toevoerpijpjes voor de sproeiarmen, hoe kom ik daar verder bij kan dat via de rechterzijde of achterzijde??

 

Rusako

  • #7
Op deze tekening rechts boven in kan je mooi deze verwarmings element zien,wil je er bij zou je deze achter over moeten leggen en de witte bak er onder uit moeten halen!! alles met beleid!!!!water moet er wel er van af laten lopen.
 

Marcel_L

  • #8
Hoi
ben al weer wat verder maar heb ook weinig tijd, vanavond de onderbak losgemaakt maar die komt niet helemaal vrij

bij een slang die onderin de bak uitkomt bij het pomphuis kwam ik een rubberen rondje tegen in de slang ik denk dat dit artikel 165331 is hoort dat daar??? ik vond het wel raar om daar zoiets tegen te komen en weet niet of dat daar thuishoort.

krijg de pomp nog niet los morgenavond verder proberen
 

Rusako

  • #9
Sorry,hier zijn we weer ik denk dat je de afsluiter bedoeld!deze gaat wel eens stuk en gaat dan vast zitten in de slag van het pomphuis naar het afvoer! denk er even aan als je de motor er af heb,dat de verwarnings element met twee schroeven(torx) vast zit en aan de achterkant vast geklikt zit aan het pomphuis
 

Marcel_L

  • #10
Net klaar met de onderkant uitbouwen, uiteindelijk is volgens mij het doorstroomelement kapot, althans het plaatje wat regel dat dan de ene sproeiarm water krijgt en dan de andere, dit komt overeen met de plastic deeltjes die ik gevonden had in de sproeiarmen. klopt het dat dat een soort plaatje is wat dan het ene gat afdicht en dan het andere?

ben nu aan het kijken naar de kosten de vaatwasser is van 2001 en wat ik zo aan onderdelen nodig heb zit tegen de €200 en dan moet ik het er zelf nog inzetten.

ben nu wel een stuk wijzer hoe vaatwassers in elkaar zitten maar had dat liever niet geweten. ik laat nog even horen wat ik ga doen of repareren of een nieuwe

in ieder geval bedankt voor de moeite en het meedenken.
 

Rusako

  • #11
Tja,je probeerd nog als eens wat!klopt,je zal nu een kompleet verwarmings element moeten bestellen :cry: maar ja hoop dat U er veel aan heeft gehad?( in ieder geval onderzoek kosten bespaard) :lol: Mvgr.Rudi
 

Marcel_L

  • #12
We gaan voor een nieuwe.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu