Siemens vaatwasser blijft hangen op 1 minuut III

KlusChris

  • #1
Ik weet dat er heel veel is gezegd op dit forum over dit probleem. Ik heb deze discussies ook met zorg doorgelezen en de tips opgevolgd. Echter mijn probleem is nog niet opgelost. Ik heb geprobeerd heel methodisch de oplossingen te elimineren. De situatie is als volgt:
Siemens vaatwasser SE55M570EU.
Probleem: tijdklok loopt af naar 0:01 (minuut) maar het programma is dan nog niet klaar. Het zit nog in de fase " glansspoel" te zien aan het icoontje.

Geconstateerd:
- Als ik de deur open tijdens was fase dan staat er water in de Kuip (tot aan de zoutvuldop) en draaien de armen.
Na het openen en sluiten van de deur tijdens het programma, wijzigt de resterende tijd, soms omlaag, soms omhoog. Meestal omhoog.
- Tijdens glansspoel fase lijkt er wat minder water in de Kuip te staan. Ik heb hier een paar liter bijgegooid, maar dit verhielp het probleem niet.
- Het probleem doet zich niet voor bij het kortste programma "spoelen".
- Wel bij alle ander programma's (waar warm water voor wordt gebruikt). Het water wordt overigens wél warm. Het verwarmingselement is denk ik daarom nog wel goed. Ik heb ook de printplaat bekeken. Die was ook goed (verwarmingsrelais).
- de vaat wordt wel schoon. Dus alleen niet droog. En het programma stopt niet.

Wat ik heb gedaan is:
- water inlaat (schoepen) onder in de Zeefbak schoongemaakt.
- labirinth gereinigd.
-vlotterkamer gereinigd.
- gecheckt of er water in de bodembak staat (was niet het geval).
- Slang van vlotterkamer naar filterbak geragd met een flexibele borstel (ca. 30 cm lang, heb niet de hele slang gedemonteerd).
- Printplaat bekeken.

De vervuiling was minimaal maar het is er nu uit.

Vaatwasser lijkt dus voldoende water te pakken.
Water wordt ook warm.
Alles lijkt schoon
Printplaat is goed.

Wie heeft er nog suggesties??? Bedankt!
 

Ano

  • #2
Je hebt een foto van de printplaat laten zien. Ik neem aan dat er op de andere kant een aantal relais zit? Als de solderingen goed zijn (voor de zekerheid zou ik ze toch even oversolderen overigens), zou ik even testen of de relais nog wel goed schakelen.
Dus op pin 1 en 2 iets van 12 V zetten, even checken wat er op het relais gedrukt staat - kan ok 6V zijn (het relais zegt dan "klik") en met de multimeter in Ohm-bereik checken of hij inderdaad goed schakelt. Zo alle relais testen.
Ik ben wel eens een relais tegengekomen dat wel netjes klikte, maar niet meer schakelde.

Succes!
 

KlusChris

  • #3

Er zitten inderdaad 3 relais aan de andere zijde. Deze zien goed uit maar ik heb nog niets doorgemeten.

Ik meldde overigens eerder al dat het water wel wárm wordt, maar ik heb nu gemeten niet warm genóég. Het komt in het 70 graden programma niet boven de 45 graden uit (IR thermometer). Verwarmingselement doet dus wel iets maar niet genoeg. Element zelf? Aansturing?
 

KlusChris

  • #4
Ben weer een stapje verder gegaan: heb met de multimeter het verwarmingselement doorgemeten. Resultaat: geen meetresultaat. Oneindig hoge weerstand. Dus geen gesloten circuit als ik me goed kan herinneren van middelbare school natuurkunde. Een doorgebrand/onderbroken verwarmingselement? Vreemde is dat het water wél opwarmt tot een graad of 40-45 bij een hete wasbeurt van 70 graden. Hoe is dit te verklaren? Is het element zeker kapot als ik geen 25-50 Ohm meet?

Pa de meter geeft hier "1" aan, maar dat is de ruststand zeg maar. Dat staat er als ik m aanzet en lucht meet. Als ik iets anders meet (stuk draad, of halogeenlampje) geeft ie wel degelijk een meetresultaat.
 

Ano

  • #5
Ja, als je oneindig meet moet het verwarmingselement wel kapot zijn. Maar dan is het vreemd dat je meldt dat hij wel iets van 40-45 gr C werd.
Heb je dat ook met je handen gemeten? 40-45 gr moet tamelijk warm aanvoelen (ik kan zo heet niet douche ;-)
Een IR temperatuurmeter is in principe niet geschikt voor meten op spiegelende oppervlakten (binnenkant vaatwasser is een groot speigelend oppervlak natuurlijk...)
 

S.oldeerbout

Specialist Keukenapparatuur
  • #6
Staat je vaatwasmachine niet op warm water aangesloten?
 

KlusChris

  • #7
Klopt wat je zegt over IR en spiegelende oppervlak. Ik heb het plastic zeepbakje gemeten. Maar ook met mijn hand gevoeld. Voelt als warm badwater. En machine zit op koudwaterkraan. Er wordt dus we degelijk iets verwarmd. Vandaar dat ik het ook een raadsel vind dat ik niet een bepaalde weerstand meet.

Zou het mogelijk kunnen zijn dat het circuit is onderbroken door een doorgebrand element mar dat er toch sluiting komt als er water door het element loopt? Dat het water de kring sluit? Klinkt me onwaarschijnlijk maar kan verder geen logische verklaring bedenken.

De weerstand van het element is toch constant? En niet afhankelijk van een schakeling in een thermostaat of relais ofzo?
 

Ano

  • #8
Heb je ook bij een hoger bereik gemeten (hoger dan 200 Ohm)? Ik zie op de foto dat je in dat bereik meet.

Stel nu dat het element 2000 W is, bij 230 V zou je dan een weerstand van ca. 26 Ohm verwachten:

P = V x I (of I^2 x R)
2000 = 230 x I
I = 9 A

V = I x R
230 = 9 x R
R = 26 Ohm

Stel nu dat het element bijna maar niet helemaal is doorgebrand, stel dat weerstand nu 300 Ohm is geworden:
I = 230 / 300 = 0.8 A
P = V x I = 230 x 0.8 = 180 W

Dan zou hij toch nog een beetje kunnen verwarmen.
Dus: nog eens meten.

Wat ook kan: het element was al bijna kapot, en nu helemaal. Zet de machine maar eens aan terwijl je meet: staat er dan 230 V op het verwarmingselement (het element staat natuurlijk niet het hele programma aan)? Je kunt er eventueel ook zelf spanning op zetten. Wordt het element dan echt nog warm?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #9
Je kunt er ook even een energiemeter tussen zetten (dus tussen wandcontactdoos en apparaat). Dan meet je weliswaar de andere onderdelen mee (circulatiepomp e.d.) maar je krijgt toch een goede indicatie of het verwarmingselement meedoet of niet.

Is een wat veiliger methode dan onderin het apparaat meten terwijl er de volle 230 V op staat. Tenzij je goede meetklemmen hebt die je er veilig op aan kunt sluiten (Google Kleps 2 of Kleps 3 met afbeeldingen voor een voorbeeld). :wink:
 

KlusChris

  • #10
Ja Ano, ik heb daar ook aan gedacht en dus ook gemeten in de hogere bereiken: zelfde resultaat. Ik heb ná deze meting de machine nog gedraaid en toen verwarmde ie nog. Vreemd hè.

Het vervangen van dit element (http://youtu.be/pnoXDPlXC6g) is toch best een kusje omdat je echtalles los moet halen dan. Dus ik wil dan wel weten of het element echt stuk is.

Hoe bepaal ik nu of ie stuk is of niet?[/url]
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #11
Stekker los en isoleren.
Machine starten, voel of het water warm is geworden.

Ja, niet door het element, dus motor warmt het water op.

Nee, element verwarmt iets.
Meet isolatieweerstand naar aarde met een isolatietester in 250v meetspanning.
 

KlusChris

  • #12
Blijkbaar had ik de volgorde van weerstand en temperatuur meten niet meer goed op een rijtje. Het water werd per testdraai steeds minder warm. Vandaar dat ik eerst dacht dat het element niet kapot was. Het werd dus wel steeds mínder warm. Maar het werd toch nog warmen dan 25 graden. Ook met een losgekoppeld verwarmingselement. Blijkbaar geven pompen etc ook nog behoorlijk wat warmte af!

In iedergeval was er geen verschil in watertemperatuur met gekoppeld en losgekoppeld element. Element dus stuk. De weerstand op het element was ook oneindig.

Nieuw element besteld op Siemens website. €110,- , 2 dagen later in de post. Ben vandaag (op een zaterdag morgen) aan de klus begonnen.

Ik heb deze video gebruikt:

Zoals te verwachten was de klus een stuk lastiger dan de video doet vermoeden. Ik heb er ongeveer 3 uur over gedaan. Mogelijkheid zat m vooral in het feit dat de slangen en draden bij mij allemaal een stuk korter waren dan in de video.

Ik had dus nauwelijks ruimte om te manoeuvreren met de onderdelen. Ik heb zelf maar extra stekkertjes losgekoppeld om toch overal bij te kunnen. Foto,s gemaakt waar welk stekkertje in zat :wink: .

Ook uitkijken voor de ronde opening in de rvs kuip. Deze was zo scherp als een mes en ik heb me daar een paar keer lelijk aan gesneden.


Na veel gewrik en gedoe heb ik de hele handel eruit gekregen en het doorstroom element los gekregen. Het nieuwe plaatsen ging redelijk eenvoudig. Alle stekkertjes en slangen weer terug op hun plaats. De video was wat dat betreft wel heel handig want het hele in elkaar zetten wordt ook behandeld zodat je niets vergeet.

De machine heeft gedraaid en hij lijkt het weer te doen. De tijd versprong nog wel een keer raar toen ik de deur tijdens het programma open en dicht deed, maar hij is uiteindelijk wel afgelopen naar 0:00 en gestopt. Zoals het hoort. Probleem lijkt dus opgelost. :P :lol:


Heb voor mijn nieuwsgierigheid nog wel even het oude element geopend om te kijken wat daar nu mis was. Netjes openmaken lukte niet, dus ik heb de plastic nokjes eraf gesloopt. Er zat een vreemd soort corrosie op het element. Alsof ie van binne uit naar buiten was doorgerot. Het element lijkt op het oog nog wel doorlopend, maar de ohms-meter zegt dus van niet. Het nieuwe element had overigens inderdaad ca. 25 Ohm.


Als er nog onderdelen-fetisjisten zijn kunnen ze van mij de doorstoomelement met kapotte verwarming hebben. Er zit nog 2 andere sensors op (ntc en vervuiling?) en een motortje dat de in en uitlaat openzet en dicht zet. Behuizing is dus gesloopt door mij.


Iedereen hier op het forum van harte bedankt voor alle tips en het meedenken!
 

Ano

  • #13
Mooi dat alles weer werkt! Hopelijk weer wat jaartjes plezier met het apparaat.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu