Siemens koelt wel, maar vriest niet

RadioRon

  • #1
Hallo experts,

mijn tweedeurs Siemens koelkast is gestopt met vriezen.
Ik probeer 't al een paar dagen. Soms doet ie 't 'een beetje', maar ik kom niet verder. Hulp gevraagd dus;

Hij is spontaan gestopt met vriezen.

Op de kast zelf staat: Siemens Edition 150. Ik heb me gek gezocht...gèèn typeplaatje te vinden !? Jaartje of tien oud, altijd de biertjes goed koud gehouden. Heeft altijd in de uitgebouwde keuken gestaan en deed het daar altijd.
Koelvak in 't midden, daarboven een vriesvak (eigen deur) bovenaan een led-panneel met schakelaars. Alle schakelaars doen 't en de displays ook.
Koelen gaat niet verder dan +06 graden (= ingestelde koelkast temperatuur) Vriesvak gaat niet lager dan een graad of +8.

Compressor doet 't (meestal); Wordt warm tot erg warm (maar kan 'm wel aanvatten) De condensor wordt NIET warm. Als ik de stekker er een tijdje uit heb gehad dan doet ie 't soms hèel even bijna normaal; dwz dàn wordt de condensor heel even warm, om dan weer af te koelen. Ik heb ook een keer gehad dat de condensor een uurtje lauwwarm bleef, maar uitsluitend aan de bovenkant.

Onderin zit een lade voor drank-flessen. Heb ik er helemaal uitgehaald bij de zoektocht naar een typeplaatje. koeldeel daar voelde fris aan.

Hulp gevraagd.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Het typeplaatje zit vaak naast de groentelade.

Is de ruimte waarin de kast staat verwarmd ?
 

RadioRon

  • #3
Ja.... daar is het typeplaatje :oops:

Ruimte is iets kouder dan rest vt huis, maar temperatuur zal niet lager zijn dan de vorige negen jaar. De deur naar de keuken staat open, er is een radiatortje van de CV, er wordt gekookt. Gisteren de oven een uurtje aangehad met de deur een stukje open. Dit n.a.v. de forum-berichten
Ik verwacht dat 't ongeveer 14 tot 16 graden is. Ben nu aan 't meten, maar termometer moet even bijkomen van verblijf in vriesvak (+09 graden)

RadioRon
 

RadioRon

  • #4
Siemens KD32F97/51

en helemaal onderaan typeplaatje staat "type KD FF 32A"
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #5
Lijkt me een probleem met de thermostaat, misschien kunt u het zelf anders een plaatselijke monteur er bij halen.

De ruimte temperatuur moet geen probleem zijn, die is hoog genoeg.
 

RadioRon

  • #6
Ik durft 't bijna niet te zeggen, na mijn typeplaatje-blunder, maar ben redelijk handig en niet bang iets zelf te doen.

Dus:

Waar zit de thermostaat?
Is 't er maar 1?

Hoe herken ik 'm?
 

RadioRon

  • #7
Ter completering:

Siemens E-nr. KD32F97/51 FD7805
 

Co de Witgoedman

  • #8
Uw kast komt uit 1998 en heeft een koeltechnisch en onoplosbaar probleem , er is onvoldoende compressie in het systeem ( de achterkant wordt onvoldoende en niet geheel warm).
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu