Siemens Espresso machine TK54F09

Jamapumo

  • #1
Hallo Allemaal,

Mogelijk dat iemand mij een antwoord kan geven op het volgende:

Sinds enkele jaren hebben we een Siemens TK54F09 espressomachine die regelmatig conform de handleiding een service beurt krijgt (je dient dan een aantal stappen te ondernemen waarbij het apparaat schoon wordt gemaakt en ontkalkt via een eigen service programma).

Nu zit in de machine een unit die de gemalen koffie samenperst voordat er water bij komt en hierna de verwerkte koffie afschuift in de opvangbak. Deze unit dient tijdens een schoonmaakbeurt te worden gereinigd hetgeen ik ook iedere keer heb gedaan.

Nu blijkt de unit sinds een week zwaar te lopen. Gevolg is dat koffie niet in de unit maar de opvangbak terecht komt, of dat de unit, na samenpersen niet goed meer terug naar start stand kan. Na verwijderen van de unit, test ik dit met de hand en gaat de unit inderdaad wat stroef, vooral met teruglopen naar startstand. Gebeld met Siemens, die bieden een service beurt aan voor € 195,- incl. alles (dus ook reparatie).

Persoonlijk vind ik dit aan de dure kant, maar hopelijk kan iemand hier mij helpen of weet een oplossing voor het probleem. Mocht er nl. geen oplossing bekend zijn, dan zal ik starten met het uit elkaar nemen van de unit (torx schroeven) en intern behoorlijk reinigen.

Hopelijk weet iemand iets,

Groetjes,

Jack
 

HarryO

  • #2
Ik denk dat het mechanisme wat de koffie weg drukt gebroken is.
Zie het (Duits-talige) artikel met een goede oplossing die je kunt bestellen of zelf na maken.
 

Jamapumo

  • #3
Hoi Harry,

Dank je voor je bericht, ik zal dit vanavond even controleren.

Groetjes,

Jack
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Verkeerd geplaatste antwoorden verwijderd.
 

Jamapumo

  • #5
Hoi HarryO,

Ik heb gecontroleerd, maar deze plaat is neit gebroken.
Wel heb ik op de door jou verwezen site diverse handleidingen en onderdelen voor zelfreparatie gevonden. De koffieeenheid die bij mij waarschijnlijk defect is, kost op deze site nog geen € 60, dus is de meoite waard. Ik heb hun gemaild met mijn probleem, hoop dat ik antwoord krijg.

Wat bij mij fout gaat is dat het lijkt of het apparaat uit zijn doen is, Er zit een plaat in de unit die vergrendeld dient te worden, maar zover komt het niet. Tevens blijft een palletje achter een as steken wat het zware lopen verklaard. Ik ga even op zoek naar een detail tekening cq. exploded view. Voorlopig nog wel even aan de "ouderwetse" Senseo.


Groetjes, Jack en nogmaals bedankt voor je bericht hetgeen een duwtje in de goede richting was...
 

Jamapumo

  • #6
Hoi Harry,

Zoals eerder gemeld, was die plaat niet gebroken. Helaas heb ik geen antwoord gehad van die website, maar aan de hand van het onderdelen nummer, gegoogled en in Nederweert een site gevonden die dit onderdeel ook verkopen. Nu durfde ik het wel aan de eenheid open te schroeven, maar omdat 1 schroef geen fatsoenlijke kop meer had mislukte dit. Dan maar weer in elkaar schroeven, en voila. Ineens zat de unit weer goed en werkt ook als vanouds. Mocht ie alsnog stuk gaan, koop ik in Nederweert dit onderdeel en ben ik klaar.

Bedankt voor de tip. Probleem opgelost!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu