Serie schakelaar vervangen door digitale timer

Alay

  • #1
Beste klusidee leden,

Ik heb thuis in de gang een serie-schakelaar waarmee (1) buitenlamp en (2) ganglamp aan/uit geschakeld kan worden.
In de schakelaar zelf heb ik 3 draadjes, 1x bruin en 2x zwart

Nu wil ik graag de schakelaar vervangen door een digitale timer (zie afbeelding). (1) komt op de timer, (2) komt dan op een bewegingsmelder, wat ik nog moet halen.

Mijn vraag is dan ook hoe sluit ik alles aan?

 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Beetje verwarrend omdat op de afbeelding van de timer ook een 1 en 2 voorkomt.
Wat je bedoelt is dat je de buitenlamp op de timer wilt hebben en de ganglamp op een bewegingsmelder?

Je zult dan voor de timer een blauwe nuldraad moeten bijtrekken vanuit de centrale lasdoos.
De bruine fase en de blauwe nul sluit je aan op 1 en 2 op de timer.
De fase sluit je ook aan op 3 en de zwarte schakeldraad van de buitenlamp sluit je aan op 4.

Waar ga je de bewegingssensor plaatsen?
Daar zal je dus ook een fase en nul en de schakeldraad van de ganglamp naar toe moeten trekken.
 

Alay

  • #3
Bedankt voor je reactie Frank!

Moet ik de blauwe nuldraad ook bijtrekken als ik beide schakeldraaden (1) en (2) op de timer zet.
De gang-lamp gebruiken we tenslotte ook alleen als het donker is (buitenlamp dus aan is)?

De bewegingsmelder komt voor de lamp, dat is zelfs voor mij als een leek kinderlijk eenvoudig. Ik zit alleen te puzzelen hoe ik de timer correct moet aansluiten.

Ik heb een schema toegevoegd als bijlage, wellicht krijgt u hiermee een beter beeld.



Nogmaals mijn dank voor uw reactie en tijd!
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Ja, een blauwe is nodig.
Op de foto van de timer staat tussen 1 en 2: 200 / 250 VAC.
Dat krijg je alleen maar met een fase en een nuldraad.
Kan je de timer niet bij de centraaldoos bij de lamp aansluiten? Daar heb je de fase, nul en de lampdraad bij elkaar.
Wellicht moet je dan een extra inbouwdoos bijplaatsen.
Hangt natuurlijk af wat voor plafond je hebt, bij een betonnen plafond wordt dat moeilijk.

Edit: Zo moet je hem aansluiten:
 

Alay

  • #5
Goedenavond Frank,

Bedankt voor uw tijd en advies.

Ik heb inmiddels de schakelaar weer terug geplaatst en de timer netjes in doos gezet. Dit gaat meer energie kosten dan ik aanvankelijk dacht.

In het plafond plaatsen kan helaas niet ivm beton, dus zal er goed over na moeten denken ;)

Fijne avond nog!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu