Schuurmachine in toeren minder snel laten draaien

Mvanveluw

  • #1
Hallo,

even een vraagje over een schuurmachine. is het mogelijk om zo'n ding in toeren minder snel te laten draaien door een 220 volt dimmer (zoals je thuis aan de muur hebt voor de verlichting) tussen stekker en apparaat te monteren?

wij zou mij kunnen helpen?
alvast bedankt
 

Fiesiekus

  • #2
Zou kunnen, ik denk met een dimmer geschikt voor inductieve belasting.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Wel handig te weten welk soort schuurmachine het is, de handschuurmachines hebben nl. een koolborstelmotor, of een inductieve dimmer wel werkt hiermee betwijfel ik.
 

Mart

  • #4
Een normale (goedkope) lampdimmer voor in het snoer zal ook werken.
Maar het is verre van een fatsoenlijke oplossing.
Je pakt hiermee niet het ideale toerengebied
De meeste vlakschuurmachines hebben een vermogen niet hoger als 200watt.
Let op dat je dimmer dit ook kan hebben.

Deze manier van toerenregelen is niet echt goed op een machine die daar niet voor bestemd is.

Om voldoende materiaal af nemen is een bepaald toerental en een uitslag van de schuurvoet nodig, alleen excentrische en duurdere prof.schuurmachines leveren machines met een toerenregelaar.

Groeten
Mart
 

Azijnpisser

  • #5
Mocht je willen "dimmen" dan kan je een frequentieregelaar gebruiken. Echter, een goede frequentieregelaar kost aardig richting een goede schuurmachine met toerentalregeling. Ik weet wel wat ik zou kiezen...
 

Mvanveluw

  • #6
Allemaal bedankt voor de reacties. het gaat om een vlakschuurmachine. echter, de toepassing wordt anders dan voor schuren. andere suggesties en ideeën zijn alsnog van harte welkom!
bedankt!!!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Een voetpedaal van een naaimachine werkt ook mits die zwaar genoeg is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu