Schuurdak vervangen: Zadeldak

DvV

  • #1
Beste,

Ik ga mijn schuurdak vervangen. Ik heb veel gelezen op dit forum, maar mijn exacte vragen komen toch niet voor. Daarom even een nieuwe thread.

Mijn schuur is 2,0 bij 4,5 meter. enkelsteens gemetseld. Momenteel balken, 6 bij 9 cm, als horizontale liggers in de bovenste steenlaag ingelegd. Hierop plaatwerk en bitumen.

Ik ga de balken en het plaatwerk verwijderen. Hiervoor wil ik een zadeldak terugbrengen. Mijn idee is als volgt:
- In (een deel van) de bestaande balkopeningen in het metselwerk breng ik hiervoor spanten terug. Ik hoop af te kunnen met 5 spanten (kopse kant direct achter metselwerk, dan dus hoh tussen de spanten van 112,5 cm.
- Spanten steken iets uit aan de zijkant, om een klein overstek te krijgen (ong. 30 cm).
- Op de spanten underlayment, daarop plak/spijkerrol, daarop shingles. - - De kopse kanten metsel ik op; de driepunt dus.
- Aan de onderzijde van de underlaymentplaten, aan de kopse kanten (die tot aan de buitenzijde van de stenen kopse muren komen) zet ik een raggel. Dit maakt het mogelijk om aan de kopse kant boeiboorden te bevestigen (ik werk immers niet met gordingen).
- Ik pur de kieren tussen metselwerk en dak dicht.

Ik heb een tekeningetje geklust, en bijgevoegd. Hierop geen maatvoering, helaas. (is maar een schetsje). Dit kan het een en ander verduidelijken.

Ik heb enkele vragen:
- Wat zou de balkdikte van de spanten moeten zijn? Momenteel heb ik 8 of 9 liggers, van 6breed en 9 hoog. ik denk aan 6 breed en 16 hoog, zodat ik er minder nodig heb.
- Is het nodig in het spant ook een verticale (druk)balk aan te brengen in het midden?
- Kan ik de spanten aan elkaar bevestigen in de nok met koppelplaten, en bij de linker en rechteronderkant met bouten (aan de trekbalk, die ernaast ligt).
- Is een raggel, bevestigd aan de onderzijde van de underlayment op de kopse kanten, een handige oplossing om de boeiboorden vast te maken?
- Moet ik de underlaymentplaten in de nok afschuinen om de kier in de nok te verkleinen? Of is het waterdicht wanneer ik hier de plakspijkerrol overheen doe, en daarna de shingles.
- Klem ik de spanten in in de steenmuur? Leg ik ze vrij op? Bitumen eromheen? Vastshroeven? (uitzetten kan immers altijd naar boven toe).
- Zijn er andere dingen waarvan jullie zeggen dat het idioot is?

- En, nee, ik heb geen probleem met vergunningen: tot 3 meter is het vergunningsvrij en de nok komt op 2.90 m.

gr

Dick

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Wat is het doel van het dak? Want als je het uitvoerd met gordingen, krijg je veel meer binnenruimte. Je maakt nu een sporenkap.

Voor de rest kunnen anderen beter je vragen beantwoorden. Je hebt je al goed verdiept.
 

DvV

  • #3
Het doel van het dak? De boel droog houden. :D

En daarnaast gebruik ik de hanebalken voor het inleggen van een klein vlierinkje. Verder is de schuur al 230 hoog, waar dan nog 70 cm vliering bij komt. Op zich heb ik dus geen probleem met hoogten. Daarnaast is het metselwerk niet geweldig, dus durf ik eigenlijk niet de gordingen op de zijmuren te leggen.

Overigens: ik heb mijn tekening alweer iets aangepast: heb nu op het metselwerk een muurplaat aangebracht; houten balken van 6 cm hoog, waarop de spanten komen te liggen. Deze bevestig ik aan de muurplaat (L-vormig hoekje uit spant, op muurplaat, vastschroeven met hoekstukken.)

Dan resteren nog steeds mijn vragen over het aantal spanten (5 of 6), en de noodzaak van een makelaar (het verticale balkje in het midden van het spant).
 

Ralph

  • #4
Makelaar is niet nodig op zo'n klein kapje en ook nog zonder pannen. Ook hanebalken zijn niet nodig. Wel nodig is de vlieringbalken verbonden met de sporen (min 4 spijkers of schroeven per verbinding), anders heb je zijwaartse spanning op je metselwerk en dat is fout.
Voor de rest zou ik hier en daar ook een stormanker plaatsen.
 

DvV

  • #5
Bedankt voor je antwoord Ralph. Nog een kleine B-vraag: wanneer is sporen van 15,6 bij 5,6 gebruik, kan ik dan af me een hoh van 112 cm? (5 sporen voor 4,5 meter) of moet ik er 6 doen (hoh 90 cm). De dakbelasting is dus alleen eigen gewicht (underlayment + shingles), sneeuw (helling 30graden) en 1 persoon.
 

Ralph

  • #6
Ik zou iets korter gaan, het plaatmateriaal gaat wel doorhangen namelijk en dan is het geen gezicht meer als je een dak met zakken er in hebt waar je de sporen van buiten kunt tellen.

Hou het op plaatmaat, dus om de 61 cm hartmaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu