Schuurdak vast aan de buurman - lekkage

Alexv

  • #1
Hallo,

Ik heb een vraag over mijn schuur dak.
Ik heb een stenen schuur die vastzit aan die van de buurman, het dak is gemaakt van asbest golfplaten.
Nu wil ik graag mijn schuurdak vervangen i.v.m lekkage maar dan zou de buurman dit eigenlijk ook moeten doen, maar ik kan er wel van uitgaan dat deze dit niet wil omdat hij volgens zijn zeggen helemaal geen vocht probleem heeft en omdat ik wel vaker een voorstel heb gedaan met als antwoord nee.
Het probleem is nu dat een van de platen voor de helft bij hem ligt en de andere helft bij mij.
Ik kan natuurlijk niet zomaar die platen doorzagen.
Heeft iemand ideeën?

Mijn 2e optie was mijn kant van de schuur geheel af te breken en ergens anders in de tuin een nieuwe neer te zetten, maar dat zit ik natuurlijk nog steeds met die plaat.

Als iemand een idee heeft hoor ik het graag.

MVG Alex
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Nog even controleren wat voor asbest en de mogelijkheden die er zijn.
Passen de nieuwe type golgplaten op jouw platen. Je kan toch die platen vervangen. De kosten van die platen zullen toch niet zo hoog oplopen. Voor zo'n luttel bedrag moet je met je buren geen ruzie maken.
Volgens mij moet hij je wel toestaan om die plaat te kunnen vervangen. Geen schade maken en de rommel opruimen.
 

Alexv

  • #3
Nee ruzie maken ga ik in ieder geval niet maken :D
Ik kan die platen wel vervangen alleen er ligt aan beide kanten van het dak 1 plaat die van zijn dak naar de mijne komt ongeveer (40 cm) en dan wordt overlapt door een volgende.
De golfplaten die ik tot nu toe ben tegengekomen hebben een andere maat "golf" erin zitten.
Zou het een optie zijn om bv metalen dakplaten met dakpanprofiel op een soort frame over de oude platen te leggen, wordt het dak wel iets hoger als die van de buurman of ziet dit er niet uit?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Lijkt mij geen gezicht.
Je kan er wel een ander model plaat opleggen dan laat je deze twee golven overlappen.
 

Alexv

  • #5
Ja was ik ook al bang voor.
Maar stel nu dat ik de hele schuur afbreek hoe zou ik dan het probleem kunnen oplossen met die plaat die voor de helft bij mij ligt.
Is het bv een optie om de plaat door te zagen terwijl ik er water over laat lopen, dan komen er volgens mij geen asbest vezels vrij in de lucht of zie ik dat verkeerd?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Nee dat zie je niet verkeerd.
Maar als het echt die vervelende asbest is zou ik nooit aan zo'n plaat gaan zagen. Je kan allerlei maatregelen nemen die het risico verminderen. Toch als je over tig jaar vage klachten krijgt en al zijn ze niet van doen, een eenvoudige verkoudheid, dan zal dat zagen door je hoofd blijven spoken. :oops:
 

Alexv

  • #7
:( ja das waar
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Asbestvezels in de grond is even vervelend en nog veel duurder om op te laten ruimen.

Het mooist is de buurman toch over te halen. Evt. op jouw kosten zijn dak vervangen?
 

Alexv

  • #9
Bedankt in ieder geval tot zo ver.
Ik ga maar eens ff praten, maar voor zijn dak betalen. Nooit :?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu