Schutting: geimpregneerd / hardhout

Droid

  • #1
Hallo klussers,

Sinds een half jaar heb ik samen met mijn vriendin een woning gekocht. Nu hebben we die grotendeels verbouwd en is hij ondertussen zo goed als klaar.

Het nieuwe project wordt de tuin. Samen met de buren willen we schutting zetten. Nu heb ik mij daar een beetje in verdiept, maar zit ik nog met een vraag/probleem.

Het zit hem in de palen. Die wil ik zo'n 90cm in de grond zetten in een voet van beton (in het werk te storten). Nu kan ik dat doen met geïmpregneerde palen of hardhouten palen.

Hardhouten palen hebben het voordeel dat ze lang mee gaan, maar zijn wel 3x zo duur (omstreeks 30 euro per paal van 2.70, bouwmarktprijs). Wat zijn jullie ervaringen daarmee? Met name met de levensduur van geimpregneerd. Of is er een manier om de palen ergens mee te bekleden of iets om de levensduur te verlengen?

Bij voorbaat dank.

(PS: schuttingplanken worden geïmpregneerde planken, omdat ik die na zoveel jaar kan beitsen.)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Bestel bij een houthandel palen van azobé of bankirai, die zijn de extra investering waard, dat geïmpregneerde tuinhoutspul kan met een paar jaar verrot zijn.
Er is niets vervelender dan nieuwe palen te moeten zetten, de aansluitingen passen nooit opnieuw.
 

Droid

  • #3
Ik heb op Marktplaats een aantal Azobé palen gevonden voor een zacht prijsje. Ik ken het verder niet... is het qua kwaliteit even goed als bankirai?
 

Freestyleklusser

  • #4
Hardhout voor een zacht prijsje is vaak inferieur materiaal.
 

Droid

  • #5
Dat snap ik, de prijs moet hem ergens inzitten. Ik ga toch eerst kijken voor ik het koop, maar de vraagt blijft of het van dezelfde kwaliteit is als bankirai?
 

Pepjo

  • #6
Azobé is in principe goed, hier worden ook beschoeïngen , steigers en dergelijke van gemaakt.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Goed azobé is donker over het gehele gedeelte, er mag een klein laagje spint op zitten.
Zitten er veel lichte plekken in of zijn de palen over het geheel icht van kleur dan zou ik ze niet kopen.

Zo ziet een goede kwaliteit azobé eruit.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu