Schuifdeur onder schuine kant

Lightningchaser

  • #1
Ik wil een schuifdeur maken onder de schuine kant op zolder. De kant en klare pakketten vind ik echter te log en ik wil het liefst iets wat onder de gording verstop zit.

Nu wil ik deurtje door een alumunium U-profiel laten lopen maar daar heb ik wat vragen over. De twee deuren moeten uiteindelijk 1.50 meter breed worden.

1) hoe dik moet een deur worden wil die stevig genoeg zijn
2) loopt een deur met die lengte nog door een profiel zonder rollers? zoniet aan wat voor rollers kan ik denken?

 

Bosmasan

  • #2
Begrijp ik het goed dat je zowel boven als onder met een u-profiel werkt dus zonder wieltjes?

In dat geval zou ik de deur niet zwaarder maken dan strikt noodzakelijk omdat hij anders wat zwaar open en dicht zou gaan. De vraag is hoe vaak je achter de deuren moet zijn... :lol:

Ik zou kiezen voor 10 a 12 mm.

Zorg er wel voor dat je de u-profielen aan de onderzijde lijmt of de schroeven goed verzinkt zodat ze een soepele loop niet in de weg zitten. Je kunt ook nog overwegen de onderzijde van de deur te frezen en daardoor de wrijving te minimaliseren.

Succes!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Met glijstrips van fiber onder de deurtjes lopen (kast)deurtjes veel beter in een aluminium strip.
 

Kees61

  • #4
Er zijn rollers te koop die je in 12 mm deuren kan maken, misschien zelfs in 10 mm. Boven en onder de deuren heb je een alu profieltje. Dezelfde profielen waar aan de onderkant de rollen in lopen en van boven een geleidertje. De profieltjes zijn iets van 16 mm breed. Te koop bij ... nou ja, ze zijn te koop.
Dat loopt toch wel een stuk beter dan schuiven.
 

Lightningchaser

  • #5
Jan schreef:
Met glijstrips van fiber onder de deurtjes lopen (kast)deurtjes veel beter in een aluminium strip.
Dat is een goed idee... als we de deurtjes 10x in het jaar gebruiken is het veel dus het hoeft ook niet super soepel te gaan.
Van welk hout kan ik de deurtjes het beste maken? MDF of multiplex?
 

Fiesiekus

  • #6
Ik weet niet hoe oud uw huis is, maar mijn ervaring in oude huizen is dat gordingen nogal eens "scheef" lopen t.o.v. de vloer. Dus even goed uitkienen hoe precies die U-profiel correct aan de bovenzijde gemonteerd gaat worden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Het maakt niet zoveel uit welk materiaal u gebruikt zolang het maar niet trekt en aan beide kanten beschilderd wordt, MDF is een goede keus.
 

Arjan'74

  • #8
Je kunt ook op beide deuren nog staande latten aanbrengen aan de voor- of achterzijde. Die geven de deur extra stijfheid en je kunt ze ook gebruiken als handgreep.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu