Schimmelplekken na lekkage

Ilya

  • #1
Ik heb in een van de slaapkamers een lekkage gehad. Die is nu opgelost, maar het gevolg is een beetje schimmel op het plafond.

Hebben jullie tips hoe ik dit het beste kan verwijderen? Kwestie van erover heen schilderen met dekkende verf (heb zo'n bus met allesdekker die ik ook succesvol bij roetaanslag gebruikt heb).

Moet ik het met iets behandelen, zodat de schimmel zelf ook weg is/gaat?
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
De schimmel zal eerst verwijderd moeten worden. Hiervoor is er van een oranje merk (Alabas*ine) een middel in de handel tegen schimmel.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Eenmalig nat veroorzaakt geen schimmel! Het plafond of wat dan ook krijgt een andere kleur.
100% zeker dat het toch schimmel is moet je verder zoeken naar?. Die plek wordt door iets nat gehouden. Zodoende kan er schimmel ontstaan.
 

Ilya

  • #4
Hi. Ik denk niet dat het eenmalig was. We kwamen er echter pas achter toen we terug kwamen van een reis en ineens de donkere schimmelplekken opvielen. Na zoeken kwamen we erachter dat het onder de dakkapel (een verdieping hoger) gelekt heeft (langdurig, meerdere jaren wrs). Echter, kleine lekkage en dus weinig direct zichtbare schade. Nu wordt volgende week de hele dakkapel vervangen (was daar ook aan toe), maar daarna wil ik pas aan de slag met de schimmel in de kamers eronder (twee kamers, enkele plekken op het plafond per kamer).
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
Antischimmel middelen zijn er van diverse merken, oa ook te koop bij drogisten. Ze zijn vrijwel altijd op basis van chloor (bleekwater) en het is dan ook zo dat verdund bleekwater ook ongeveer hetzelfde werk kan verrichten: het doden van de schimmels.

Er is één verschil heb ik gemerkt: de schimmelverwijderaars uit de handel zijn iets minder belastend voor je ademhaling dan gebruik van bleekwater. Maar vergis je niet: ook het werk met de schimmelverwijderaars kan zeer adembenemend en dus riskant zijn. Heel goed ventileren tijdens het werk is dus uitermate belangrijk.

Let erop dat je nooit, maar dan ook echt nooit een chloorhoudend middel in contact laat komen met een ander middel. Van (bijvoorbeeld) de combinatie bleekwater en ammonia (of wc-reiniger) is bekend dat deze een dodelijke damp kan afgeven. Altijd eerst met water afspoelen indien twee middelen (om welke reden dan ook) achter elkaar gebruikt worden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu