Schimmel op spaanplaat

MLBP

  • #1
Beste klussers,

Afgelopen maandag de sleutel gekregen van onnze nieuwe woning. Betreft een woning uit 1972.

Op zolder meteen begonnen met de boel te strippen. Vorige eigenaar had gipsplaten op latjes tegen het dakbeschot aan geplaatst, er zat dus ca. 1cm ruimte tussen het dakbeschot en de gipsplaten. Het dakbeschot is aan de buitenkant geïsoleerd, direct onder de dakpannen. Er zit nu op de plekken waar ik de gipsplaten heb verwijderd schimmel, op het voorzoldertje waar geen gipsplaten zaten zit geen schimmel en in de nok ook niet. Op de overloop waar ook geen gipsplaten geplaatst zijn zit ook geen schimmel.

Ik ben benieuwd of de ruimte tussen de gipsplaten en het dakbeschot er voor gezorgd heeft dat er nu schimmel zit op het dakbeschot. Mij lijkt dit wel, aangezien op het dakbeschot waar geen gipsplaten zaten ook geen schimmel aanwezig is.

Ik wil de schimmel verwijderen en het dakbeschot witten. Kan ik er vanuit gaan dat het schimmel nu niet meer terugkeert doordat de gipsplaten zijn verwijderd?

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gr. Stuart
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dat klopt. Op jullie zolder moet het regelmatig vochtiger dan 55% zijn geweest. Op het deel zolder, met gips en spouw, kan schimmel ontstaan. De gipsplaten en de die spouw zorgen er net voor dat het dauwpunt op de scheiding spaanplaat PUR komt te liggen.
Die spaanplaat zal ongeveer 20 mm dik zijn en voor de isolatie heb ik 25 mm genomen.
Wordt het op jullie zolder, bij vorst buiten, niet warmer dan 20 gr. en het vocht kan je op 50% houden moet het schimmelvrij blijven.
Ik ga er wel vanuit dat het isolatie materiaal nog over het gehele dakvlak in orde is.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu