Schilderen spaanplaat

Larissa

  • #1
Hoi,

Ik heb spaanplaat schuifdeurtjes op zolder die een kleurtje nodig hebben. Is het voldoende om 2x te grondverven en dan een kleurtje? Of moet er eerst primer, dan grondverf en dan kleurtje? Enne hoe ziet primer er ongeveer uit :?: :roll: Is het prijzig?

groetjes, Larissa
 

Kees61

  • #2
Als het geplastificeerd spaanplaat is dan heb je er een primer (= hechtlaag) voor nodig. Als het gewoon onbehandeld spaanplaat is, dan kan je het direct gronden.
Ik vind spaanplaat maar rommel om te schilderen :-) het is niet mij niet glad genoeg, dus veel werk om het strak te maken. Ik gebruik zelf altijd mdf voor schilderwerk.
De fabriek die spaanplaat meubels lakt, gebruikt er een dikke grondlaag voor zodat het snel aan te slijpen is.
Ik zou het eerst een keer schuren en dun gronden, dan zuigt het daarna niet meer zo erg op. Even glad maken en nog een keer gronden. Als je het na het schuren mooi genoeg vindt dan kan je het aflakken, maar ik denk zelf dat je het een keer moet plamuren, schuren en voorlakken en dan pas aflakken.
Maar misschien komt er nog een reactie van de schilder :-)
 

K.Kwast

  • #3
Om wat voor Spaanplaat gaat het?
Geplastificeerd of onbehandeld.. Als je dit even doorgeeft kan ik je helpen. Ben namelijk Schilder en heb hier de laatste tijd veel mee te maken gehad!

Zitten er beschadigingen op ? (ook even handig om te weten!)
 

Larissa

  • #4
Hoihoi,

Het is onbehandeld spaanplaat en zonder beschadigingen :wink:
 

Fbakkum

  • #5
Afhankelijk van de grofheid (vezelgrootte en persing), Kees61 zijn advies volgen. Zijkanten van het plaatwerk die in het zicht zijn, zou ik zeker plamuren na de 1e grondlaag ivm de zuigende werking. Voor het aflakken, plaatwerk stofvrij maken met een ietwat vochtige niet pluizende doek (bijv. een microvezeldoekje). Het beste resultaat krijg je door af te lakken met een fijnmazig schuimrollertje.

Succes!
 

Kees61

  • #6
Op de kopse kanten van spaanplaat plakt men ook wel eens een fineer, of zo'n kunststof kantenstrip (dat laatste kan je met een strijkijzer doen). Dan nog ff schuren en schilderen. Dat scheelt veel plamuurwerk.
 

Larissa

  • #7
Bedankt voor de reacties! :P Laatste kleine vraag nog...: Is het verstandig om beide kanten te schilderen ivm kromtrekken?
 

Fbakkum

  • #8
Larissa, dat aan beide kanten schilderen, dat klopt, al hoeft de achterkant er voor het zicht niet zo strak uit te zien. Een laag grondverf is voldoende. Het beplakken van de kopse zijkanten, aldus Kees61 zijn tip, is natuurlijk fraai, als je het voorplaatwerk ook beplak. Anders moet je toch nog plamuren. Hangt helemaal af van het gebruik, de tijd die je hebt en wat jij ervoor over hebt. Bij een fijne vezel spaanplaat, is plamuren afdoende. Stripjes op de kopse kant van grof spaanplaat, moet je goed inlijmen, anders gaan ze ook weer loslaten en bij dunne platen zou ik het niet doen ivm loslaten (spanning).

Groetsels en succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu