Schakelaar en blauw draad

Elwin

  • #1
Ik wil onder mijn badrand verlichting aanbrengen. Over wat wel en niet kan heb ik geen vragen meer, dat onderwerp heb ik al eens eerder gepost.
Ik wil deze verlichting koppelen aan mijn hoofdverlichting in de badkamer. Op de schakelaar voor deze hoofdverlichting komt bruin binnen en gaat als zwart/wit verder en deze zwart/wit komt samen met blauw uit het plafond zetten, waar de hoofdverlichting zit.
Ik begrijp dat ik zwart/wit vanaf de schakelaar moet laten lopen naar de verlichting onder badrand (in dit geval een wcd) Ook weet ik dat blauw langs de schakelaar loopt en rechtsreeks naar de wcd loopt. Maar nu de vraag: waar moet die blauwe draad vandaan komen? moet ik die doorkoppelen vanaf het punt aan het plafond of mag die van een andere leiding komen die op de vloer liggen.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #2
Die blauwe draad moet in ieder geval van dezelfde groep zijn. Maar als u toch een aansluiting moet maken doet u dat toch gewoon op hetzelfde punt als waar u aansluit op de zwarte schakeldraad? Lijkt mij nogal onoverzichtelijk worden anders.

Bovendien betekent het wanneer u gebruik maakt van installatiedraad in een pvc leiding dat beide draden mooi door dezelfde leiding kunnen. Hetzelfde geldt wanneer u kabel gebruikt. Ook dan zitten de aders immers bij elkaar in de kabel.

Het mooist is dus aansluiten in de centraaldoos in het plafond. Als dat niet mogelijk is en u sluit bijvoorbeeld aan bij de schakelaar, dan kun je overwegen om vanaf de centraaldoos een blauwe draad bij te trekken naar het punt van de schakelaar.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu