Saunier duval Opalia C11 Error F1

Tomleeuw

  • #1
Ik heb deze geiser hangen in ons huisje in Spanje. Dit model is niet verkocht in Nederland.

Hij geeft opeens code F1 aan, er loopt geen gas meer naar de branders. (het gasfornuis doet het wel)
Je hoort het water stromen, de ontsteking gaat aan, maar er gebeurd logischerwijs niets (want geen gas)

Ik heb begrepen van een kennis dat er waarschijnlijk een membraam defect is die de gastoevoer opent.


De eerst volgende keer dat ik weer in Spanje in het huisje ben is in Januari, zaterdagmiddag.

Nu zou ik graag het zelf willen oplossen omdat me dit handig lijkt. (want anders hebben we een aantal dagen geen warm water/douche)

De uitdaging is om aan het onderdeel te komen, online kan ik niets vinden en mijn kennis is niet groot genoeg om te weten welk membraam compatibel is (of ander onderdeel)

Natuurlijk kan ik het in Spanje proberen, maar dat kan soms heel veel tijd kosten en als ik er maar een weekje ben....
Een vervangende geiser is op zich kostentechnisch geen probleem, maar dan ben ik ook weer een paar dagen verder om de monteur te krijgen.

Dus vandaar de wens om het zelf te repareren en dan op het gemak in de volgende zomervakantie een nieuwe geiser te plaatsen (of zonneboiler)

p.s. geiser komt uit 2007 en ziet er nog als nieuw uit, maar ik kan begrijpen dat er inmiddels wel wat defect is.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Probeer ergens op internet een membraan te krijgen van het watergedeelte, of misschien via een kennis in Spanje.
Lukt dit helemaal niet dan kunt eenzelfde nieuwe geiser zo op de bestaande aansluitingen monteren
 

Tomleeuw

  • #3
Dank voor je reactie, maar zo'n membraam is dat altijd hetzelfde (diameter dikte enz?) of moet je een modelspecifieke hebben?
 

Tumkie

  • #4
Membraam is type en merkgebonden ...

SD is internat. bedrijf waarvan Bulex ( vooral BE ) en Vaillant een onderdeel zijn ...
 

Tomleeuw

  • #5
Ik ga bulex eens contacteren voor een partnumber of onderdeel
 

Marcn88

  • #6
Saunier duval valt onder awb dit valt weer onder de vaillant group dus wss awb contacteren
 

Tumkie

  • #7
Tis andersom hoor ... Vaillant , AWB , Bulex vallen onder SD . SD is het moederbedrijf !
 

LucL

  • #8
Hallo.

Misschien kan je eerst controleren of de afvoer (speciaal het deel waar de afvoer naar buiten gaat, het einstuk) niet geblokkeerd is.
Vaak met vakantie huizen is door het sporadische gebruik dit eindstuk verstop door bv een volgel- of rattennest. De geiser is beveiligd en zal dan geen gas doorgeven? Het is maar een idee. Succes.

PS
sorry ik zie net de datum van je bericht, waarschijnlijk is het inmiddels opgelost :-) . Ben wel nieuwsgierig wat het was.
 

Tomleeuw

  • #9
Dank je voor je reactie, inderdaad een jaar na dato :)
Het was niet de afvoer.

Het is inmiddels keurig door Saunier Duval Spanje opgelost. Sterker 1 jaar later (2 weken geleden dus) nog gratis langs gekomen om alles na te meten en vragen of alles goed was.
De reparatie stelde niet veel voor, ik weet niet exact wat het was maar hij zij dat het een servo was. (waarschijnlijk om de gastoevoer open en dicht te doen)
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
2
4

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu