Rolluik defect

René4always

  • #1
Verleden week haalde ik mijn (elektrisch) rolluik van de slaapkamer (1hoog) naar boven en toen hoorde ik een hoop gekraak en gerammel in de bovenbak. Ik kreeg het rolluik niet meer naar beneden. Samen met de buurman hebben wij het rolluik op ladders geinspecteerd. Ik zag dat er één kunst-stof ophangveer los in de bovenbak lag. Deze stukkende kunst-stof ophangveer (zie foto) heb ik uit de bak gehaald. Vervolgens kon het rolluik weer naar beneden gedraaid worden. De stukkende veer blokkeerde de weg naar beneden. Is het nu zo dat mijn rolluik nu nog maar hangt op 3 kunststof veren? Is het aan te raden om zo spoedig als mogelijk het rolluik door de vakman te laten repareren? Zijn er ook rolluik systemen die niet gebruik maken van kunststof/metalen ophangveren? En zo ja, welk merk is dit dan?

 

Patricio

  • #2
Beste Rene,

Voor zover ik weet zijn er geen rolluiken die zonder ophangveren gemonteerd kunnen worden.

Verder is het zo dat je rolluik nu waarschijnlijk aan 3 ophangveren ophoog gaat. Afhankelijk van de breedte en hoogte van het raam zal er nog 1 bijgezet moeten worden. Maar dat is niet te bepalen via internet zo.

De ophangveer die jij toont in de foto is een speciale voor automatische motoren. Deze motoren hebben een obstakel detectie. Om deze goed te laten werken mogen er in de onderstand niet teveel lamellen in de kast bevinden ander gaan ze tever door en breken deze af. Wellicht dat het probleem daarin zit. Bij goed functioneren en goede afstelling kunnen deze ophangveren tot ongeveer 30 - 35 Nm aan dus sterk zat.


succes Patrick
 

DHWZ

  • #3
Het is idd een oximo veer die gebruikt worden bij de oximo motor die dus een obstakel detectie heeft voor zowel naar boven toe als naar beneden toe.
Mijn vraag is zit er wel onderstoppen in de onderlat aan de zijkant van de onderlat.
Als dat niet het geval is heeft die geen obstakel detectie als die naar boven gaat.
En als die in de beneden stand staat mag er 1 lamel in de bak zitten,dan krijg je de beste afstelling.
En voor de rest is het idd moeilijk zo te bepalen of 3 veren genoeg is.
 

René4always

  • #4
Patricio schreef:
Om deze goed te laten werken mogen er in de onderstand niet teveel lamellen in de kast bevinden ander gaan ze tever door en breken deze af. Wellicht dat het probleem daarin zit. Bij goed functioneren en goede afstelling kunnen deze ophangveren tot ongeveer 30 - 35 Nm aan dus sterk zat.
Hallo Patrick,

ten eerste bedankt voor de heldere uitleg.

Zoals je ziet heb ik nogmaals een ingezoomde foto gemaakt van de kunststof ophangveer. Zoals je kunt zien zit rechts onder aan een stuk verroest metaal en aan de linkerkant is het metale gedeelte afgebroken. Kan het niet zijn dat het materiaal niet sterk genoeg is geweest? Bovendien vraag ik mij af of deze veren er zijn in een roestvrije versie.

Mijn rolluik heeft inderdaad een motor zodat je handig het rolluik kan openen en dicht doen. Is een rolluik met motor dan niet geschikt voor metalen ophangveren?
Patricio schreef:
Voor zover ik weet zijn er geen rolluiken die zonder ophangveren gemonteerd kunnen worden.
Naar aanleiding van het filmpje
Rolladen fur jede richtung vroeg ik mij af of er ook andere merken rolluiken zijn die een systeem hebben zonder veren. Ik weet niet of het systeem in het filmpje al op de markt is. In het filmpje, zie je vanaf 2.45 minuut hoe de lammelen oprollen zonder ophang veren. Het is het bekijken van het filmpje zeker waard.


 

René4always

  • #5
DKZ schreef:
Mijn vraag is zit er wel onderstoppen in de onderlat aan de zijkant van de onderlat.
Hallo DKZ,

bedankt voor jou reactie.

Ik weet eerlijk gezegd niet of er wel onderstoppen in de onderlat aan de zijkant van de onderlat zitten.

Binnnenkort kom er een monteur langs om de boel te repareren en zal ik deze vraag ook aan hem voorleggen.

Bedankt tot zover,

René :D
 

Patricio

  • #6
Beste Rene,

Interesant filmpje. Had deze nog nooit gezien.

Wat betreft je ophangveren. Het valt mij gelijk op dat de metalen pen verroest is. Ik zou aan de monteur dit probleem gelijk voorleggen. Het lijkt me verstandig om te kijken waar dit vochtprobleem vandaan komt want je begrijp dat een pen enkel gaat roesten als er vocht bij kan komen.

succes.
 

René4always

  • #7
Patricio schreef:
Het lijkt me verstandig om te kijken waar dit vochtprobleem vandaan komt want je begrijp dat een pen enkel gaat roesten als er vocht bij kan komen.
Hallo Patricio,

Stel dat ik het rolluik naar boven haal na een regenbui, dan komt er altijd wat vocht in de kast. Dat lijkt mij haast onvermijdelijk. Hierdoor kunnen deze onderdelen gaan roesten. Waar ik mij over verbaas is dat dit soort onderdelen niet van roestvrij materiaal zijn gemaakt zodat je dit soort problemen van roest voorkomt. Ik vraag mij af of dit onderdeel in de roestvrij materiaal verkrijgbaar zijn. Ik zal het bespreken met de monteur.

Groet,

René
 

Patricio

  • #8
Dat is een pure kwestie van kosten.

Een kunststof ophangplaat met RVS-pen is duurder dan de versie met ijzeren pen. Laat staan een gehele RVS-plaat met RVS-pen.

Verder kijken de fabrikanten hoeveel problemen ermee zijn. Is dit percentage nihil of aanvaarbaar dan wordt dus de goodkopere versie geproduceerd.
 

René4always

  • #9
Ik begrijp dat het een kwestie is van kosten. Nu toch de veren vervangen moeten worden, zou het mooi zijn als er kunststof ophangveren in de handel zijn welke van roestvrij materiaal zijn gemaakt zodat ze (hopelijk) langer mee gaan en in ieder geval niet gaan roesten.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu