Roest op sluiting balkondeur behandelen

Bouw79

  • #1
Beste klussers,

ik heb een huis gekocht waarvan de balkondeuren achter een flinke oplapbeurt nodig heeft. Mijn dhz-ervaring is echter beperkt, maar ik ben wel enthousiast en leergierig, dus ik hoop dat jullie me af en toe van goeie tips willen voorzien!

Nu worden deze balkondeuren aan de binnenzijde geopend met zo'n stang die zich in de boven- en onderkant van het kozijn vastzet mbv een deurhendel (ik probeer het zo duidelijk mogelijk te omschrijven :wink: , er zal vast wel een vakterm voor zijn).
Bij één van de deuren heeft de vorige bewoner hem van alle verf ontdaan en kaal opgeleverd. Nu zie ik dat er sprake is van lichte roestvorming en het metaal ziet er in z'n geheel enigszins donker uit.
Hoe kan ik dit nu het beste aanpakken? Is een laagje Hammerite hier voldoende om roestvorming verder tegen te gaan? Kan ik het beter voorbehandelen met speciale middelen als een primer oid? Of moet ik gewoon een nieuwe kopen en deze monteren? Ik ben op zoek naar een enigszins duurzame oplossing.

Alvast bedankt voor de antwoorden!
 

Fiesiekus

  • #2
Het heet een espagnoletsluiting. Punt is dat als ie geen * heeft, ie nogal inbraakgevoelig is; ik weet niet of men makkelijk op het balkon kan komen. Zo ja, dan zou je kunnen overwegen om 'm te vervangen door 1 met een *- (of **-) veiligheidskeurmerk. Wel prijzig.

De bestaande opknappen zou ik doen door 'm een lik menie te geven, Hammerite kan ook.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu