Regenafvoer via ketting.

Border

  • #1
Hallo,,,,
ik heb sinds kort een terrasoverkapping,,, nu wil ik het regenwater,via een goot en een ketting in een regenton opvangen.
Weet er iemand hoe ik de ketting moet bevesteingen aan de goot? zodat het water via de ketting in de ton komt.

groetjes
 

Geus

  • #2
Misschien de ketting het eerste stukje door een pvc-pijpje laten lopen dat een fractie grotere diameter heeft dan de ketting? Of een heel licht tot een v gebogen staaf lassen bovenop de bovenste schakel en die in de lengterichting in de goot hangen, zodat het water het staafje volgt en op de ketting komt? Ik zou er wel rekening mee houden dat bij flinke regen niet al het water langs de ketting gaat lopen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Heb je een goot van zink moet je oppassen om staal te gebruiken. Zink en staal dat gaat op de lange termijn niet goed.
 

Tiho

  • #4
Als ik google op regenketting dakgoot, zie ik ze voor vrij weinig te bestellen. Als ik het goed zie zit er onderin die pijpen een trechtervorm waarin/door de ketting dan hangt.
 

Border

  • #5
Dank jullie wel voor de reactie's,,,
Ik ga er mee aan de slag.eens kijken of het lukt,,,,
Ik het een oud wijnvat wat ik wil gebruiken als regenton,, en dacht dat het met een ketting wel mooi zou zijn,( het oog wil ook wat:)), maar als er toch te veel water langsaf gaat, gebruik ik alsnog een gewone pijp.

Groetjes
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Je ziet dit vrij weinig. Ben benieuwd of het lukt.

Google ook op "rainchains". Op de .com site daarvan vind je een overzicht van verschillende mogelijkheden, met trechters enzo. En dit dingetje:

Every chain comes with a gutter attachment piece
 

Millew

  • #7
Leuk bedacht zo'n ketting, maar in de praktijk zal bij een beetje wind het meeste water naast de ton terecht komen.
Het fietsenhok bij mijn voormalige werk had ook zo'n afvoersysteem. Het water werd opgevangen in grote betonnen bakken met een diameter van 1,5 meter, gevuld met grind. Zelfs daar waaide het water van de ketting naast de bakken.
Bij een flinke storm was het zelfs gevaarlijk om in de buurt te komen omdat de kettingen dan flink gingen zwaaien.
Je zou dus i.i.g. de ketting ook onder vast moeten zetten of een flink gewicht er aan hangen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu