Regelthermostaat Siwatherm C7

Karin58

  • #1
Hoi, Sinds een tijdje wordt onze wasdroger (siemens siwatherm c7 plus) niet meer warm. De trommel draait wel, en de verwarming gaat dan een paar seconden aan en gaat dan meteen weer uit.

Op aanraden van iemand anders uit het forum heb ik de clixon vervangen, maar dat helpt niet. Dan is het waarschijnlijk de regelthermostaat schijnt, maar ik weet niet wat precies de regelthermostaat is. Ik heb gekeken op de tekening die ik heb gedownload van de Siemens site maar ik weet gewoon niet waar ik precies naar op zoek ben.

Als ik ga kijken op de site van een onderdelenshop dan vind ik wel een sensor die bij de deur aan de binnenkant van de droger zit, het heet een ntc sensor. Omdat ie in die winkel onder het kopje "thermostaat' valt lijkt me dat dit dan misschien een regelthermostaat is. Ik heb die vraag aan de winkel gemaild maar krijg geen antwoord.

Heeft iemand een idee of een ntc-sensor aan de binnenkant bij de deur van de droger een regelthermostaat kan zijn?

Of weet iemand wat dan wel de regelthermostaat is bij onze droger?

Zo ziet de sensor er uit:
De sensor

Zou fijn zijn als iemand me zou kunnen helpen met deze puzzel.
 

HarryO

  • #2
De NTC is inderdaad de regel thermostaat.
Mogelijk heeft hij er zelfs 2, 1 onder de deurrand en 1 in het lucht kanaal.
Als de verwarming direct weer uit gaat heb je mogelijk een probleem met de ventilator of een verstopping.
Heb je het juiste type nummer zoals in de deur rand staat? Siwatherm C7 is een modellen reeks en geen type nummer.
 

Karin58

  • #3
Hoi HarryO, Klinkt alsof je heel precies weet waar je het over hebt! Precies wat ik nodig heb!

Het is een Siemens Siwatherm C7 Plus, en het nummer in de deur is: E-nr WT72020NL/11 FD8011200486

Ik heb de zijkanten er al af gehad en alle kanalen schoon gemaakt zover ik er met mijn hand of stofzuigerslang in kon (maar leek niet echt nodig). Als ik de droger aanzet blaast de ventilator. Dus ik heb zo'n gevoel dat die twee dingen het niet zijn. Tenzij er ergens vlak voor de ventilator of zo een ruimte zit waar ik niet bij kan en dus ook niet heb schoongemaakt.

Op de tekening van de Siemens site zie ik niet nog iets van een sensor in het luchtkanaal. Waar zou die ongeveer moeten zitten?

Vlak bij de clixon en de verwarming zit nog wel een sensor, ik weet niet wat die eigenlijk doet.
 

HarryO

  • #4
Dat is de 2de sensor die ik bedoel.

De sensor voor in moet rond de 13 KOhm zijn de sensor achter in 25 KOhm. Dit bij ong. 25 graden.

Ik zal kijken of ik de zelf test procedure kan vinden.
 

Karin58

  • #5
Dat helpt me al enorm!
Doormeten vind ik lastig en zeker als ik dat bij een vaste temperatuur moet doen. Maar ook als je de zelftest procedure niet kan vinden dan nog kan ik gewoon eerst de een en als dat niet helpt de andere vervangen.

Laat je even weten of 't lukt om de zelftest te vinden?
 

HarryO

  • #6
De service manual met zelftest kun je hier ophalen.
Site is traag, even wachten en dan rechts onderaan kiezen voor "Get Manual".
Pak dit bestand uit. Je hebt dan 3 bestanden, 2 hiervan gaan over de zelftest en uitleg van de fout code. Kies voor test nummer 3.
 

Karin58

  • #7
Dag HarryO,

Dat Duits was even weer wennen maar verder geen probleem. Ik snap wat ik moet doen en waar ik dan op moet letten, maar onze machine heeft een andere bediening. In de zelftest staat dat ik de draaiknop op 'Uit' moet zetten en dan de 'Start' en de 'Voorzichtig' knop tegelijk moet indrukken. Maar bij onze machine is de Startknop ook de Uitknop. Ik heb allerlei combinaties geprobeerd, je weet maar nooit, maar kan niet de goede combinatie vinden om de zelfstart te starten.
Ik heb nog even gekeken op die hongaarse site waar deze selftest vandaan kwam of ik nog iets kon vinden, maar dat leverde niets op.

Maar, evengoed ben ik helemaal blij met hoever je me al op weg hebt geholpen! Ik ga denk ik gewoon doen wat ik al schreef, ik gok dat de sensor bij de verwarming kapot is dus ga ik die vervangen. En als ie het dan nog niet doet dan zal het die andere sensor wel zijn...
 

HarryO

  • #8
Met "uit" word bedoeld recht omhoog ( 12 uur )

Maak anders even een duidelijke foto van het front, ik kan nl geen foto/gebruiksaanwijzing vinden.
 

Karin58

  • #9


Hoi HarryO,

Hierbij een plaatje van het front. Hopelijk is het een beetje duidelijk te zien allemaal.

(voor alle zekerheid:
de knoppen van l. naar r. zijn: aan/uit, Deur en Voorzichtig.
De lampjes van boven naar beneden zijn: Drogen, Strijkdroog, Anti-Kreukfase/einde, Reservoir legen.
De programmaknop: van 12 uur de klok rond: Extra droog, Zeer droog, Extra kastdroog, Kastdroog, Licht droog, Strijkdroog, Mangeldroog, 30 min.

Ik heb van allerlei combinaties geprobeerd met knoppen en programma's maar nog geen geluk tot zover.
 

HarryO

  • #10
Ik kan niets van deze droger of vergelijkbaar model vinden.
De waarden van de beide NTC's zijn niet kritisch, het gaat er om dat de ongeveer deze waarde hebben bij kamer temperatuur.
Als ze defect zijn, zijn ze of kortgesloten (= 0 Ohm) of onderbroken (= oneindig)
 

Karin58

  • #11
Dag HarryO,

De tekening van de Bosch die bij die zelftest zaten lijken enorm op die van deze, Het enige echte verschil moet haast uitgerekend de bediening zijn.
Ik heb de ntc bij de verwarming doorgemeten 21 Kohm bij gewoon kamertemperatuur. Die lijkt te werken dus. Ik ga nu nog op zoek naar een makkelijk punt om de ntc bij de deur door te meten...
 

Karin58

  • #12
...en daarnet ook de sensor bij de deur doorgemeten. 10,9 Kohm, bij huiskamertemperatuur.
Ik had eigenlijk gehoopt dat ie de oorzaak was, maar die blijkt dus ook ok te zijn...
 

HarryO

  • #13
Draait de trommel wel beide kanten op?
Demonteer de elektronica module en controleer deze op losse contacten, vooral de motor en verwarmings relais. Als deze los zitten krijg je de vreemdste klachten.
 

Karin58

  • #14
Dag HarryO,

Even niets van me laten horen (Ik maak deze week veel meer uren dan me lief is). Dit weekend komt de droger denk ik wel weer aan de beurt.
Bedenk me dat ik ongeacht wat het resultaat is ik nog geen bedankt tegen je heb gezegd. Bij deze: onwijs bedankt voor je advies en het meedenken!
 

Ruud13

  • #15
Precies hetzelfde probleem heb met bij mijn siwatherm c6
Is het bij jullie opgelost en hoe?
En hoe krijg je het bedieningspaneel los om de voorste NTC sensor
te controleren?

groeten, Ruud
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #16
Topic kapen is hier niet toegestaan.
Dit topic is gesloten, u kunt een nieuw topic aanmaken met daarbij de gegevens van de machine zoals merk, type en de nummers op het typeplaatje.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu