Raveeldragers voor buiten

Joopie25

  • #1
Ik wil buiten een pergola maken waar we druivenplanten op laten klimmen. Omdat ik niet te hoog boven de naast gelegen schuur wil uitkomen wil ik de dwarsliggers niet op de 2 liggers bevestigen maar er tussen hangen door middel van raveeldragers.

Raveeldragers zijn volgens mij bedoeld voor binnen en ik zoek dus raveeldragers die ik buiten kan gebruiken zonder te roesten. Nu heb ik de volgende gevonden.
Gegalvaniseerd dus ik dacht dat is goed. Maar er staat ook bij: "Sendzimir verzinkt" als ik hier op Google dan staat erbij dat dit voor binnen is bedoeld: Link.
Nu snap ik het even niet meer. Kan ik deze gewoon buiten gebruiken of moet ik iets anders zoeken. Wat zou een andere oplossing kunnen zijn? Ik wil geen traditionele houtverbinding gebruiken want die zijn te ingewikkeld voor mij. Ik heb naast de liggers ook geen ruimte over want ik zit direct tegen de schuur aan. Schuur is heel simpel en kan de constructie niet dragen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
De planten zijn niet zo zwaar dat raveeldragers nodig zijn, met twee houtdraadbouten aan beide kanten zijn de tussenstukken vast te zetten.
Wel even voorboren in de kopse kanten van de balken, de kernmaat van de bouten is de goede dikte van de boor.
 

Joopie25

  • #3
Bedankt voor het snelle antwoord. Ik ga in het midden ook 2 schommels ophangen. De lengte van de dwarsliggers is 420cm. De dwarsliggers hebben een kopmaat van 63x160 vuren geschaafd. Ik heb deze express wat steviger gekocht voor de schommels.

Zullen de houtdraadbouten het dan ook houden?

De raveeldragers uit de link in de openingspost zijn die wel of niet voor buiten?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Het lijkt me niet verstandig aan een pergola twee schommels te hangen, de pergola houdt dat niet.
Er zal e.e.a. aan een gebouw vast gemaakt moeten worden en aan het andere eind moet de pergola geschoord worden, dan nog is 4,20 meter heel groot voor een pergola en zullen er zware balken nodig zijn.
Raveeldragers zijn niet geschikt voor dergelijke constructies omdat de krachten op de schroeven komen door het schommelen.
 

Joopie25

  • #5
Het is eigenlijk een combi van een carport en een pergola. Een carport die aan de bovenkant open blijft. Ik gebruik 6 hardhouten palen van 90x90 en daarop liggers en dwarsliggers van geïmpregneerd vurenhout 63x160. Dat zou toch wel stevig genoeg moeten zijn. Uiteraard breng ik ook schoren aan. 2 iedere zijde van de staande paal 1 schoor.

Omdat 1 zijde tegen een schuur aan staat kan ik geen schroeven in de kopse kant van de dwarsliggers schroeven. Daar kom ik niet bij vanwege de schuur. Eerst de constructie een stukje er vanaf bouwen en dan op zijn plaats tillen gaat ook niet lukken want dat is volgens mij veel te zwaar. Ik ga wel kijken of ik dit kan dan maar ik ben bang van niet vanwege het gewicht.

Ik denk dat ik toch raveeldragers ga gebruiken. Die zijn eenvoudig te monteren. Daarna zinkspray eroverheen en hopen dat het roesten mee zal vallen. Ik heb antwoord van het bedrijf van de link en die laten weten dat ze na 2-5 jaar gaan roesten bij de schroefgaten. Als je ze inspuit met zinspray gaat het langer mee. Raveeldragers zijn toch bedoeld voor zware constructies zoals vloeren? Dan moet een schommel toch ook wel houden? Ik gebruik de zwaarste soort raveeldrager met dikke houtboutschroeven.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu