Radiator plaatsen op holle gips wand.

Peterkradolfer

  • #1
Heren en dames,

Ik heb een verticale radiator gekocht van 200 x 60 cm. gewicht is ongeveer 65 a 70kg.

De wand waaraan deze radiator geplaatst moet worden is 12,5 mm gips met daarop een laagje stuc.

Er is door de leverancier van de radiator mij al verteld dat de radiator niet zonder een houten achterplaat gemonteerd kan worden. Echter is het niet mogelijk om achter deze wand nog iets te plaatsen.

Nu is mijn vraag of ik ook een plaat vóór het gips kan plaatsen. Dus feitelijk op de wand monteren. Zodat ik daar de radiator aan op kan hangen.

Het idee is om de plaat iets smaller en korter te maken dan de radiator zodat deze niet opvalt. Dus zeg maar 190 x 50 cm.

Is de gipswand sterk genoeg om het gewicht van de houten plaat inclusief de radiator te houden?

Zo ja, is het een idee om hollewand ankers door beide platen heen te monteren? Of eerst de plaat monteren met hollewand pluggen en vervolgens de radiator steunen met parkers vast te maken aan de houten plaat?

Nogmaals, een plaat achter de gipswand is niet mogelijk.

Alvast bedankt voor eventuele reacties.

Groeten,

Peter
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Het is misschien mogelijk met een plaat op de gipsplaten wanneer u de plaat vast kunt zetten op de balken/rachels achter de gipsplaten, dan is nog de vraag of rachels dik genoeg zijn om het gewicht aan te kunnen.
Een optie is pootjes onder de radiator, dan zijn een paar hollewandpluggen in de gipsplaat voldoende om de radiator stabiel te houden.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu