Pvc lijmen

Vandam

  • #1
Hoi

nog een vraag over het lijmen van pvc afvoerbuizen...

Ik ben bezig met plaatsing van afvoeren in mn badkamer. Afvoer van badkamermeubel (diam 40mm) was geen probleem. Nu ben ik echter bezig met de afvoer m'n hangwc (diam 90). Ik breng de lijm aan op mn buis , maar op de moment ik de buis in de mof/bochtstuk wil schuiven , krijg ik de buis er niet ver genoeg in geschoven. Ipv de volle 5cm , krijg ik de buis maar 1 a 2cm in de mof geschoven. Daarna krijg ik hem niet meer verder . Dit heb ik nu al twee keer aan de hand gehad ondertussen!

Wat moet ik hiermee? Als ik geen lek vaststel , zou ik dit dan zo laten ?, of is er een groot risico dat de verbinding binnen afzienbare tijd toch gaat beginnen lekken?
Hoe kan je er voor zorgen dat de buizen beter in elkaar schuiven? grotere buisdiameters verlijmen , lijkt mij meer problemen te geven goed is. Geef mij maar rubberen dichtingen dan...

?

grtz
 

Tiho

  • #2
Hoe groot is je lijmpot? Waarschijnlijk ben je te lang bezig met de lijm erop smeren.
 

Xr8

  • #3
Neem een lijmpot van 1 liter met een grote kwast. Met zo'n klein (bouwmarkt) potje smeer je zolang dat de lijm op het andere deel al aantrekt. Druk je eea nu inelkaar en je aarzelt even dan zit het vast en is verstellen niet meer mogelijk. Beide delen ruim in de lijm zetten en dan goed inelkaar drukken. Voor een goede verwerking hoor je pvc en de hulpstukken ook te reinigen met speciale reiniger.

Manchet verbindingen kan ook prima, zorg voor een goed glijmiddel en een spanningsvrije montage.

Daarbij is de bocht van het hangtoilet vaak van PE gemaakt dit kun je niet lijmen en dien je met een manchet verbinding aan te sluiten!!

Succes.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
De lijm er snel op smeren en de pijpen een kwart slag draaien tijdens het in elkaar drukken, op de plek waar per ongeluk geen lijm zit komt er dan toch lijm te zitten.
Ik zie het probleem van de kleine potjes niet, het gaat meer om de snelheid van insmeren dan om de grootte van de kwast.
Smeer er ook niet teveel op, de overtollige lijm kan een rand gaan vormen in de pijp of hulpstuk en daardoor verstoppingen veroorzaken.
 

Black Knight

  • #5
Ik denk ook dat het aan de snelheid van het aanbrengen hangt. Heb zelf al vaker 160mm buizen gelijmd met de welbekende kleine potjes van de doe-het-zelf zaak. En net zoals Jan zegt : schuif de buizen met een draaiende beweging in elkaar, dit verdeelt de lijm goed.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu