Problemen met uitbouw

Lieveke

  • #1
Hallo,

Ik heb hier vorig jaar al een vraag gesteld over mijn uitbouw maar ik wist me toen geen raad.
Nu begin ik maar een nieuwe discussie omdat ik nu meer over de constructie weet.
Onze betimmering van de uitbouw ligt er bijna af (huis 8 maanden geleden gekocht).
Een tijdje geleden hadden we problemen met de uitbouw (houtskeletbouw) en hierdoor moest de vloer eruit en nou bleek dat rondom de hele uitbouw vocht onder het laminaat lag. Tot zo'n 5 cm naar binnen.
We hebben het dak laten controleren en hier was niets mis mee.
Nou blijkt aan de zijkanten de fundering zo'n 4 cm voorbij het rabat te lopen (zie foto).
Idd een constructiefout zoals al opgemerkt was maar nu moeten we het nog oplossen (vorige eigenaar is naar Turkije gevlucht en de aankoopmakelaar heeft er een potje van gemaakt).
Nou vraag ik mij af of jullie me willen helpen een oplossing te verzinnen.
Ik heb het volgende verzonnen:

1. Loodslap vast maken aan de onderste plank en deze over de fundering heen laten lopen tot zo'n 1 cm over de rand heen zodat de regen eraf druppelt het zand in.
Nou vraag ik mij alleen af of dit mogelijk is omdat het vocht dat achter de planken komt dan niet meer naar beneden kan druppelen an vandaar uit kan verdwijnen aangezien je dit dan dicht zal maken.
Of moet die loodslap ook achter de bestaande isolatielaag komen?

2. Een soort u-profiel op de fundering vast maken en hierin de eerste plank laten beginnen.
Maar ook bij deze oplossing vraag ik me af hoe het vocht tussen de isolatie en binnenkant rabat weg kan.

3. De betaande rabatdelen 4 cm naar buiten toe plaatsen.
Hierdoor loopt het water dan gewoon van het rabat naar de grond ipv op de fundering. Probleem is dan dat je niet uitkomt met de aansluiting op het dak en dan word het een hele verbouwing. 4 cm schuin laten lopen is wellicht niet te doen en ziet er niet uit?

4. Een opstaande rand van rubber vastschroeven op de fundering tegen de isolatie aan achter het rabat waardoor de regen er ook niet in kan lopen maar wederom vraag ik me af hoe het dan met de verdamping zit van het vocht achter het rabat.

Misschien weet iemand anders de oplossing voor mij want ik lig er goed wakker van.
In ieder geval bedankt voor het meedenken!

Groetjes Désirée

 

Bernhard

  • #2
Achter de rabatdelen moet een luchtspouw gemaakt worden.
Isolatie 10cm, op/tegen de fundering lijmen. Loodslab van achterzijde luchtspouw over de isolatie van de fundering aanbrengen. mvgr Bernhard
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Die uitbouw wordt daar lekker in geleefd. Warm en vocht.

Ik neem aan dat er in de wand ook iets van een damprem aanwezig is.

Die damprem zo laag mogelijk zodat vochtige lucht niet via de aansluiting vloer en wand van binnen naar buiten kan.
De laatst plank een flink eind boven de grond houden. Zodat er geen water blijft kleven tussen de plank en de grond en een goede ventilatie aan de achterzijde van de rabatdelen.
Achterzijde van die plank 2 x in de lak zetten.
 

Lieveke

  • #4
Dank jullie wel voor jullie reacties.
Die dampremmende laag zit idd ook tegen de isolatie aan.
Er zit wel een luchtspouw tussen.
Dat stukje dampremmende folie waar je tegenaan kijkt is een vergaan stukje dat los van de overige folie staat.
Dit stukje hebben ze er enkel tussen gepropt denk ik om ervoor te zorgen dat de regen niet op de fundering blijft staan en zo naar binnen kan komen.
Begrijp ik nou goed dat dat uitstekende stukje fundering niet uitmaakt als ik maar genoeg ruimte aan de onderkant vrij laat? Hoe zit het dan met die regen die erop blijft staan?

Beste Wgb: wat bedoel je met:
Die uitbouw wordt daar lekker in geleefd. Warm en vocht.
?
Er zit wel een luchtlaag tussen.
Je hebt het over de achterzijde 2x in de lak zetten?
Ik dacht juist dat je dit niet moest doen omdat het hout anders niet meer kan ademen? :?

@Bernhard: Mijn idee om een loodslab tegen de buitenkant van de isolatie aanzetten en dan over de fundering heen naar beneden was een goed idee? Krijg ik geen problemen met de ventilatie in de spouw?

Allemaal bedankt en ik hoop dat jullie mijn extra vragen ook niet erg vinden. Ik ben gewoon een leek die graag zeker wil weten dat ik het goed begrepen heb.


Thanks zover!!!!!!!!!!!
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Er zullen toch ook wel uitbouwen zijn, niet verwarmd dus ideaal voor een fiets en de kruiwagen.
Zoals geschreven de aansluiting vloer wand moet dampdicht zijn.
Die luchtlaag moet achter de rabatdelen zijn. Dan een dampopenfolie, isolatie de beruchte damprem en de wand van hout of gips.

De onderste plan zou ik aan de achterkant twee keer in de lak zetten. Zo is deze goed beschermd tegen vocht aan de achterzijde. Dus alleen de achterzijde. Kan die aan de voorzijde ademen.
Ja kan van alles aan of achter het onderste deel van die plank maken maar zorg dat het water niet blijft kleven.
 

Lieveke

  • #6
Dank jullie wel voor jullie hulp!
Ik ben erg geholpen en heb weer een beetje rust.
Van het voorjaar zal ik mijn man aan het werk zetten. ;)
Als hij lief is wil ik zelfs nog wel een plankje vasthouden. haha

Groetjes Désirée
 

Bernhard

  • #7
Ik heb de tekening van Wgb aangepast.
 

Lieveke

  • #8
Hoi Bernhard,

Sorry voor mijn veel te late reactie maar ik dacht dat ik het begreep en ben verder gaan denken over type isolatie, type hout enzovoort.
Als ik het goed begrijp gaat de glassfoam isolatie over het uitstekende stuk fundering heen? En gaat deze ook nog een stukje de grond in dan?
Ik kan ook nergens een voorbeeld vinden op internet waarop ik het bedoelde glass foam kan vinden. Heb je eventueel een linkje voor mij?
Ik hoop dat je me hiermee nog wilt helpen.

Groetjes Désirée
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
Keer het woord glas foam om en type dat in de zoekbalk bij Google. :wink:
 

Tiho

  • #10
Zelfs als je glass foam intikt, staat het bovenaan. En als je daar even zoekt vindt je dit.
 

Bernhard

  • #11
Hoi Désirée,
Met isolatie aan de buitenkant van de konstruktie/vloer wordt de temp van de vloer hoger waardoor de waterdamp niet kan condenseren. mvgr Bernhard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu