Probleem met wc's op verschillende etages

Petor

  • #1
Probleem:

Bij doortrekken wc eerste verdieping komt het zootje bovendrijven in wc begane grond. Dus door de stankafsluiter heen gespoeld.

Er is een ontluchting op de standleiding, buitenriolering is in orde.

Wc zit met haaks t-stuk aan de standleiding.

Wie oh wie helpt mij uit de brand. Niemand weet wat het is, aannemer kan ik zonder probleem niet aanspreken.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Even wat vragen om de zaak duidelijker te maken voor eventuele beantwoorders:
  1. Is dit plotseling ontstaan, en zo ja, is er iets gewijzigd aan het huis?
  2. Is het huis net gebouwd of bestaand? Woon je er pas, en wist je niet van deze problemen?
  3. Betreft het een eigen (onafhankelijke) afvoer of een appartementen complex met gedeelde standleidingen?
  4. Welke wc zit met haakse aansluiting, die boven of die beneden, of allebei?
Het is nl erg moeilijk, zoniet onmogelijk om een dergelijk probleem op afstand op te lossen, dus alle extra informatie kan helpen!
 

Petor

  • #3
Na verbouwing (nieuwe wc)

in een bestaand huis

met eigen afvoer

haaks t-stuk: gaat om een kennis, boven of beneden weet niet zeker welke het is. Wellicht kun je scenario voor beide situaties bedenken......
 

Jacovrie

  • #4
petor schreef:
Probleem:

Bij doortrekken wc eerste verdieping komt het zootje bovendrijven in wc begane grond. Dus door de stankafsluiter heen gespoeld.

Er is een ontluchting op de standleiding, buitenriolering is in orde.

Wc zit met haaks t-stuk aan de standleiding.

Wie oh wie helpt mij uit de brand. Niemand weet wat het is, aannemer kan ik zonder probleem niet aanspreken.
Kunnen in mijn optiek twee oorzaken zijn. Kan zijn dat er bij de verbouwing rotzooi in de buis is gekomen waardoor er een opstopping zit. Het water en al wat er mee komt, zoekt dan zijn uitweg door de onderste WC.

Andere oorzaak zou kunnen zijn dat door de aanleg van de tweede WC de beluchting niet goed meer werkt. Zit er onder in de WC ook een fonteinbakje? Zo ja, komt hier ook water omhoog en loopt hier het water wel goed weg? Zelfde vraag geldt ook voor onderste WC, namelijk spoelt deze weg goed door?

Ik had overigens de WC met een 45 graden T stuk op de standleiding aangesloten.
 

Petor

  • #5
De onderste wc trekt goed door, de platte riolering is gecontroleerd dmv camera inspectie.

Dat van die 45 graden buis lijkt al iets, kan me nog steeds geen voorstelling maken hoe het van boven in de onderste wc omhoog komt.
 

Jacovrie

  • #6
petor schreef:
De onderste wc trekt goed door, de platte riolering is gecontroleerd dmv camera inspectie.

Dat van die 45 graden buis lijkt al iets, kan me nog steeds geen voorstelling maken hoe het van boven in de onderste wc omhoog komt.
Op zich zou de 45 graden T het probleem niet mogen oplossen, m.a.w. de 90 graden T zou dit probleem niet mogen veroorzaken al zou het probleem wel kunnen verminderen.

Wat zou kunnen, kan dit natuurlijk van hieruit niet zien, is dat de beluchting niet meer goed is. Wordt de stijgbuis waarop de WC is aangesloten ook gebruikt voor de beluchting? Zo ja, dan kan het zijn dat bij het doortrekken van de WC boven de lucht niet weg kan.

Je krijgt dan als het ware een druk opbouw die z'n uitweg zoekt en dan de boel in de WC beneden omhoog drukt (simplistisch voorgesteld). Volgens mij moet je onderzoeken of beluchting nog goed werkt. Afhankelijk van hoe situatie bij jou zit, zou je kunnen proberen, indien aanwezig, de syfoon van het fonteintje beneden leeg te halen (wellicht door moer onder syfoon los te halen en water weg laten lopen).

Moer er weer op en dan boven WC doortrekken. Kan zijn dat je dan lucht hoort ontsnappen via het fonteintje en dat water in WC onder minder omhoog komt. Wanneer dit het geval is, zul je toch moeten zorgen voor een andere beluchtingsoplossing. Is moeilijk zo aan te geven. Hoor wel wat het is geworden.

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu