Probleem Bosch vaatwasser

RobinvdB

  • #1
Hallo,

Ik heb een tweedehands Bosch vaatwasser gekocht (type SGS4732/35; FS8110 850448). De machine draait de programma's af, echter door de sproeiers komt geen water en er blijft water onderin de bak staan.
Er via dit forum achter gekomen dat dit aan het labyrint kan liggen. Het zijpaneel weggehaald en het labyrint zit inderdaad linksbovenin verstopt.

Hoe kan ik het labyrint loshalen en het vuil verwijderen? Ik heb inmiddels de beugels losgehaald, maar krijg het labyrint niet los. Rechtsonderin zit een rood palletje (wat is dit?) en als ik deze omhoog houdt, gaat de machine wel lopen (water loopt dan door). Als ik hem loslaat stopt de machine direct en wanneer ik de vaatwasser dan open is het water uit de bak weg, maar hebben de sproeiers nog steeds geen water gegeven.
Werkt de soda methode als ik het palletje een tijdje handmatig omhoog houdt?

Hoor graag tips!

Groeten, Robin.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Hoeveel water komt er in de kuip ?
 

RobinvdB

  • #3
Tot de hoogte van de dop waar het zout in moet. Vanaf het laagste punt is dit ongeveer een centimeter of 3 à 4.
 

Zeeland

  • #4
Het rode palletje zit aan een vlotter die rageert wanneer er lekkage is.
volgens mij heb je voldoende water, maar draait de circulatiepomp niet
 

RobinvdB

  • #5
Hallo,

Allereerst, dank voor de reacties zover! Waar zit de circulatiepomp en hoe zou ik deze aan de gang kunnen krijgen?

Vanavond de soda methode geprobeerd, echter lijkt tot op heden weinig effect.

Daarnaast het volgende gedaan:
* programma 50 - 65 graden aangezet
* het rode palletje met een pen omhoog gehouden zodat de machine lijkt te werken (onderin geluid van werkende machine waarneembaar)
* in het begin wordt er kort nieuw water de machine ingepompt en afgevoerd, maar dat stopt snel.
* vervolgens geen doorstroming van water
* na 20 minuten gestopt en de afwasmachine open gedaan. Binnenkant was droog en er was dus geen water gesproeid. Daarnaast onderin geen water in de bak. Dit lijkt dus alleen te ontstaan als ik de machine aanzet zonder het rode palletje omhoog te houden.

Weet iemand wat het probleem kan zijn. Ik heb niet het idee dat het probleem bij het wat vuile labyrint ligt. Weet echter ook niet hoe deze zou moeten werken. Van de 3 slangen linksonder zie ik alleen beweging in het begin bij de 2 linkse slangen (de afvoer loopt dan ook). In de rest van het labyrint zie ik geen water lopen en de functie van de meest rechtse slang is mij onduidelijk.

Heeft iemand een idee wat het kan zijn? Is het idd de circulatiepomp? Hoe kan ik dit oplossen? Of kan het ook nog ergens anders aan liggen?

Ben benieuwd of iemand mij verder kan helpen.

Groeten, Robin.
 

RobinvdB

  • #7
Dank voor de tip. Helaas ben ik niet zo handig en zag ik het niet zitten om de machine helemaal uit elkaar te slopen. Daarom de afwasmachine afgelopen weekend bij de stort gebracht.

In ieder geval dank voor het meedenken!

Met vriendelijke groeten,
Robin.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu