Miele wasmachine w362 spoelt niet goed, soms met alarm

SamBalbij

  • #1
Onze 15 jaar oude miele w362 novotronic doet al een tijdje wat vreemd: aan het einde van het wasprogramma zou hij met 1600 toeren moeten gaan centrifugeren, maar zo te horen komt ie niet verder dan 1200 of zo. De was blijft ook te nat. Als ik de was er uit haal, dan er weer in doe (om onbalans weg te nemen) en nog een keer apart laat centrifugeren, dan gaat ie meestal wel naar de 1600 toeren. Dat merk ik omdat dat ie dan 2 minuten voor het einde (op het display) nog even de hoogste versnelling inzet. Maar dat doet ie dus niet altijd als onderdeel van het reguliere wasprogramma. (kan dat de onbalans-sensor zijn? waar zit die?)
Het valt me ook op dat het aan het begin van het centrifugeren KLINKT alsof er nog een bodem water in de kuip staat, waar de trommel doorheen moet ploegen. Er komt dan vaak ook nog een golf water over de binnenkant van de patrijspoort, terwijl hij dan al minutenlang staat te pompen (en eigenlijk al binnen een halve minuut de kuip heeft leeggepompt). Waarom wordt dat laatste water niet weggepompt? Het pomphuis is schoon, niets bijzonders aan te zien. Vandaag stond ie te piepen met streepjes in het display en een knipperend Spoelen-lampje (die code staat niet beschreven in de gebruiksaanwijzing).

Andere verschijnselen, mogelijk gerelateerd:
Het overdosering lampje gaat regelmatig branden.
De koolborstels zijn een paar maanden geleden vervangen.
 

Techrax

  • #2
Het spoelen lampje duid op een motor storing dus toch nog maar een keer de koolborsteltjes checken. Als die goed zijn vemoed ik dat de motor defect is :( de onbalans sensor zit in de motor.
 

SamBalbij

  • #3
Nieuwe informatie (ik heb er gisteren een uurtje naast gezeten):
Ik vermoed nu dat ie niet op volle snelheid gaat centrifugeren omdat er water of schuim in de kuip achterblijft. Dat is in overeenstemming met het overdosering lampje. Ik heb heb gisteren 5 keer (echt waar) het Spoelen programma laten draaien, toen werd het water pas helder en het schuim minder. En daarna ging ie op het Centrifugeren programma ook gewoon door naar de 1600 toeren. (dat deed ie de eerste 4x niet!). Dus ik heb nu een ernstig vermoeden dat het achterblijvende water/schuim de problemen veroorzaakt. Maar dan is de vraag: waarom is er zoveel schuim? En blijft er water achter? We gebruiken gewoon EEEEN wasbolletje, er zullen duizenden mensen zijn die dat doen, dus overdosering lijkt me niet voordehandliggend....
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Controleer het filter op verstopping en luister eens of de pomp wel altijd goed draait, magneetpompen hebben de neiging vast te lopen als er slijtage op de as zit.
Vervangen is dan de enigste oplossing.
 

SamBalbij

  • #5
Het bleek een (ontluchtings?)slang tussen pomp en zeepbak te zijn. Die zat helemaal dicht met 20cm zeep-drab. Dat heb ik eruit geknepen en de slang doorgespoeld. Nu draait ie weer als vanouds: geen overmatig schuim meer en gewoon volle kracht centrifugeren, dus veel drogere was aan het eind.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu