Wandplanken voor of na tegels

Amateurklusser7899

  • #1
Hoi

Enkele maanden geleden is mijn keuken gemonteerd. De muur is gestuct, en er hangen 2 plankjes tegen de muur. Nu wil ik de wand betegelen, waardoor ik dus rond de planken moet gaan werken wat nogal lastig is (tegels van 60x30).

Kan ik gewoon de planken er afhalen, tegelen, boren op dezelfde plek door de tegel en ze terug ophangen in dezelfde gaten?

Thanks
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
In principe kan dat. Het zal alleen lastig worden de gaten exact op de juiste plek in de tegels te boren.

Tenzij je van tevoren van (bijv.) karton een soortement mal maakt waarop de positie van de gaten precies is aangegeven dmv kleine gaatjes in dat karton.

En anders zou ik er zelf de voorkeur aan geven de bestaande pluggen eruit te halen en de gaten zorgvuldig dicht te maken met gips. Dat gaat erg mooi met een (eet)stokje, waarmee je het gips goed diep in het gat drukt.

Dan kun je naderhand gewoon door de tegels heen boren en is het geen probleem als het gat net een paar mm naast het oorspronkelijke gat zit.

Ook in dat geval is het natuurlijk wel handig even te meten en te noteren waar de gaten moeten komen.

Om de planken heen tegelen zou ik nooit doen. Als je er dan iets aan wilt veranderen (plank iets hoger of lager) heb je een probleem. Bovendien zal dat toch wat lastig zijn, zzeker als er ook nog steunen op de muur zitten.
 

Amateurklusser7899

  • #3
Opvullen heb ik aan gedacht. Ik vrees alleen dat dat problemen geeft met het boren als ik dan half op het oude gat (nu gips) boor en half op de muur (harde beton). Dat het gat dan uitwijkt naar het gips oid.

De mal lijkt mij een goede optie, en dan kan ik op voorhand met de tegel ook perfect passen of de gaatjes matchen voor het lijmen.


Tegelen met gewone poederlijm direct over geschilderd stucwerk is geen probleem vermoed ik?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Tegelen over geschilderd stucwerk zou een probleem kunnen geven, nl. dat de tegellijm niet houdt op het schilderwerk. E.e.a. afhankelijk van de gebruikte verf. Misschien kun je de muur voorstrijken.

Ik ben alleen te weinig vakman op dat gebied om te zeggen waarmee en bij welke verfsoorten je problemen kunt verwachten. Zelf zou ik de verflaag zoveel mogelijk weghalen, bijv. m.b.v. een renovatiefrees. Dan weet je zeker dat de tegels op een degelijke ondergrond worden geplakt. Ook dan is voorbehandelen met een (tegel)-primer aan te raden.

Je kunt de gaten eventueel ook vullen met een zandcement specie. Of een gebruik een zakje voegspecie (voor stenen, niet die voor wandtegels). Dat wordt harder dan gips. Nog een mogelijkheid: bij de winkel waar ze zo actief zijn hebben ze kokers met kant-en-klare voegspecie (op basis van cement). Kun je gebruiken zoals in een kitspuit.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu