Buitenmuur balkon lekt naar binnen

Philipphilip

  • #1
Goededag, ik zit met een probleempje, via de dorpel van de openslaande deuren/muur lekt het naar binnen. Daarnaast blijft de muur verdacht lang nat. Lijkt het vocht op te nemen.

Wat zijn de beste manieren om het naar binnen lekken tegen te gaan? Zelf zit ik te denken om het schoon te maken en te laten drogen en er vervolgens beton verf op te smeren.

Het is een jaren 30 bovenwoning. Het water loopt goed weg van het balkon naar de regenpijp





** Excuus voor de nek klachten, krijg de fotos via de mobiel niet gedraait
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Vreemde constructie. Heeft dit 30 jaar zo gezeten? Kan me niet voorstellen.
Liggen de buiten-en binnenvloer even hoog dan krijg je dit zonder dakbedekking nooit dicht.
Zou in iedergeval de balkonvloer goed schoonmaken zodat er geen water op kan blijven staan.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Is het een flat? Zijn er meerdere woningen met hetzelfde probleem?

Als er een vve is, is het waarschijnlijk niet iets om zelf op te lossen.

Betonverf erop smeren heeft natuurlijk geen zin. Eerst erachter komen wat de oorzaak is. Een detailtekening geeft meestal wel de nodige aanwijzingen. Bij de gemeente kan je de bouwtekeningen inzien. De details vergelijk je met hoe het er nu uitziet. Er zal iets mis zijn met een waterkeringslaag, of er is iets doorgerot oid.
 

Philipphilip

  • #4
Het is een jaren 30 boven woning. Het kozijn oogt niet origineel maar kan niet inschatten hoe oud die is. Het kozijn staat op een verhoging van ongeveer 5 cm (dat zal de waterkering laag zijn) tussen woonkamer en balkon terras(zonder lood).
Zoals ik het nu inschat zijn er twee problemen:

1. Het lekt via de zijkanten van de kozijnen/muur naar binnen (de naden zijn niet afgekit).
2. De beton rand is lek of neemt vocht op.

Ik heb de woning sinds mei in bezit, en ken de voorgeschiedenis niet behalve dat de planken in de woonkamer bol stonden bij het deurkozijn. Inmiddels heb ik alle rotte planken vervangen en opnieuw gemeten of het vochtig wordt. De plank is nu vochtig in de hoeken van het kozijn (lees aansluiting muur kozijn probleem 1).

Het kadaster ben ik langs geweest maar op de tekeningen kan ik niet herleiden hoe het balkon in elkaar zit.

In de woonkamer ligt op de bestaande gestorte beton vloer houten balken waarop houtenplanken zijn gespijkerd.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
Met kit oude situaties proberen dicht te krijgen gaat nog maar houden is bijna zinloos. Kit kan, het detail moet zo ontworpen zijn dat kit het ook dicht kan houden. Heeft met hechtvlakken en beweging te maken.

Hout op beton of steen zonder scheidingslaag van lood of DPC verkort de levensduur.

 

Philipphilip

  • #6
De opstaande rand is van beton.

Helaas heb ik niet een mogelijkheid om gemakkelijk het kozijn te demonteren... had graag lood aangebracht.

Is er een goede coating ofzo.. om op de vloer te smeren een oplossing inclusief opstaande rand?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Ze zijn ergens de fout in gegaan, denk ik dan. De onderkant van het kozijn moet gelijk liggen met de bovenkant van die rand. Nu staat het even boven de vloer.

Er is heel veel tekoop. Volgens de leveranciers is jouw probleem een fluitje van een cent.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #8
Als je een lapmiddel wilt, zullen er wel middeltjes zijn. Wil je een oplossing, dan moet er meer gebeuren. Onderzoek en mogelijk wat sloopwerk om het te repareren.
 

Michel2022

  • #9
Als ik het zo zie zou ik kozijn eruit halen en dan verhogen (dorpel maken) zodat het onderste deel niet meer direct in aanraking komt met de vloer.

Vreemde constructie.

Bij mij (een kozijnenboer bij vorige bewoonster) hebben ze op het balkon hetzelfde geintje gedaan. Bitumen van balkon direct vastgebrand/gelijmt op een kunststofkozijn.. gevolg : geen goede afdichting tussen bitumen en kunststof en lekkage in de kamer eronder 8 jaar later.

Tijdelijke (nood)oplossing bitumenkit... wordt het niet mooier van.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Pas op met bitumenkit. Later hecht er niets meer aan die zooi.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu