Trendline HRC30/CW5 blijft continue branden op 30-35 graden

Tonvanmil

  • #1
We hebben een nieuwe CV installatie in een wat groter huis. De HRC30 levert warmte voor de begane grond en de badkamer op de eerste verdieping. Het leidingwerk is grotendeels nog oud en dus hele dikke buizen. Als het erg koud is brandt de cv lekker en zijn de radiatoren en de vloerverwarming in de badkamer lekker. Maar heel vaak brandt de CV op 30 tot max 35 graden en dan uren lang. Ik voel dan geen warmte bij de ingaande buizen van de radiatoren. Het lijkt me dat de kachel dan nutteloos brandt.

Wie weet hoe dit kan?

Dank,
Ton
 

AvDijk

Vaste Beantwoorder
  • #2
Is een gevolg van de moderne, 'modulerende' manier van stoken.
Als de ketel met kleine vlammen continu water van 30 graden levert en het huis zo warm blijft, dan hoeft hij niet warmer te worden. In een aan/uit ketel komen een tijdje grote vlammen en wordt het water én de schoorsteen flink warm, en daarna gaan de vlammen een tijdje geheel uit.

Simpel gezegd: hoe warmer het CV water, hoe warmer de schoorsteen en hoe groter het verlies.
 

Tonvanmil

  • #3
Dank voor de reactie en de logica snap ik ook. Maar het voelt als buitengewoon niet effectief want op de thermostaat kan je zien dat met deze lage instroom temperatuur de ingestelde thermostaat waarde niet gehaald wordt. En dus besluit de cv na uren alsnog de temperatuur maar te verhogen om het wel te gaan halen. Ondertussen draait al uren de cv terwijl er niks gebeurt in de gewenste temperatuur.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu