Hoofdzekering trekken tbv vervangen groepenkast

Benjamin11

  • #1
Beste mensen,

Voor onze verbouwing ben ik bezig met de vernieuwing van de elektrische installatie.
Daar hoort onder andere bij de vervanging van de groepenkast.
Hier heb ik online een mooie 3-fase groepenkast voor besteld.
Nu het installatiegedeelte.
Ik lees op internet veel verhalen van mensen die de kast gewoon onder spanning op de hoofdaansluiting aansluiten.
Ik krijg een beetje de kriebels van dat idee.
Nu heb ik het idee om de hoofdzekeringen te trekken om de werkzaamheden veilig uit te voeren, en vervolgens door Liander een nieuw zegel te laten aanbrengen.
Uit het tarievenoverzicht van de storingsmonteur van Liander vond ik het volgende:

Verzegeling na onrechtmatige zegelverbreking 55,17


Dit lijkt mij een prima bedrag om dit veilig uit te kunnen laten voeren.

Kan Liander hier moeilijk over doen? Zijn er nog meer beren op de weg?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Eerlijk gezegd krijg ik al de kriebels als ik dit lees! Dat kan voor mijn gevoel niet goed gaan.

Haal er een erkend installateur met zegelrecht bij en bespreek met hem wat je wel en niet veilig zelf kunt doen.

Dan doe je het op de legale manier en heb je naderhand geen problemen met de energieleverancier. Die wellicht aan de hand van het bewust verbroken zegel en de uitgebreide verandering vaststelt dat er stroom afgetapt is geweest en je een schadepost van duizenden euro's in je maag splitst.

Bovendien weet je dan zeker dat het op de juiste manier aangelegd is en ben je ook voor de verzekering gedekt. Kost schijnbaar even wat meer, maar als ze denken dat er een wietkwekerij heeft gezeten ben je zuur! En als er ooit brand uit zou breken en de verzekering constateert fouten in de (onvakkundige) aanleg dan kan het ook leuk in de papieren lopen. :wink:

Bovendien voelen wij er niets voor om via Klusidee mee te werken aan min of meer illegale activiteiten!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu