Aanbouw draagbalk/mandelige muur

Kluschrisklus

  • #1
Beste allemaal,

Binnenkort betrek ik mijn nieuwe woning waar ik graag een aanbouw wil realiseren. Nu heb ik een tweetal vragen mbt de draagbalk en de mandelige scheidsmuur.

Draagbalk;
Tbv de geveldoorbraak (dagmaat 5 meter) moet er een draagbalk komen. Nu zijn er in de buurt bij 2 identieke woningen reeds uitbouwen gerealiseerd. De bewoners waren zo vriendelijk om mij de tekeningen en berekeningen van de balk te laten zien. Echter is er bij de ene uitbouw een IBE220 gebruikt en bij de ander een HEA180. Komen deze balken enigzins overeen? Zelf ben ik van plan om een HEA200 te gebruiken. Is het gebruik van een zwaardere balk dan voorgeschreven een probleem?

Mandelige scheidsmuur;
Aangezien wij graag een goede verstandhouding met onze buren wensen gaan wij binnenkort onze plannen voor de aanbouw kenbaar maken. Graag informeren wij onze buren hierbij zo volledig mogelijk daarom ook de volgende vraag.
Er is reeds een scheidsmuur aanwezig 1,5m diep +- 2m hoog.
Als wij een aanbouw maken is het dan gangbaar dat deze (de buiten muur) in het verlengde komt van deze scheidsmuur dus op de erfgrens. Dit betekend wel dat de dakrand/overstek dus eigenlijk op grond van de buren komt te staan. Echter verdwijnt dit mochten de buren zelf ooit besluiten ook een aanbouw te nemen.
Is het daarnaast verstandig om de scheidsmuur aftebreken (met toestemming van de buren) en opnieuw op te metselen als buitengevel? Of kan de de scheidsmuur worden ingetand om verder op te metselen, of moet deze gedilateerd worden ivm met eventuele zetting.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Je gaat de constructie van de woning wijzigen.
Daarvoor is een bouwvergunning nodig.
En daarvoor is een constructietekening en berekening nodig.
En daarvoor zal je een constructeur nodig hebben.
Dus wellicht is het beter om daar je probleem voor te leggen?
 

Kluschrisklus

  • #3
Beste Frank,

Dank voor de reactie.
Naar mijn mening zit het net iets anders. Volgens huidige regelgeving is de aanbouw vergunningsvrij dat is het hele probleem niet. Het gaat hier om het aanpassen van de bestaande achtergevel (verruimen van de gevelopening) naar mijn weten is dit sinds de invoering van de bor regelgeving uit 2014 geen belemmering meer en dus ook vergunningsvrij.
Daarbij heeft de bestaande achtergevel geen dragende functie
m.u.v het bovenliggende metselwerk natuurlijk.
 

H@ns

  • #4
Daarbij heeft de bestaande achtergevel geen dragende functie
m.u.v het bovenliggende metselwerk natuurlijk.
:shock:

Als je inderdaad een goeie relatie met je buren wilt houden dan moet je er echt een constructeur bijhalen. Of het nu wel of niet vergunningplichtig is maakt niet uit, je gaat zulke ingrijpende dingen doen dat er echt goed technisch advies nodig is!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
De achtergevel verzorgt de stabiliteit van de woning!

Als de aanbouw vergunningsvrij is, is de doorbraak dat ook. Dat betekent niet dat er geen constructeur nodig is. Deze berekent ook de opleggingen, de gevolgen voor de fundering en de stabiliteit van de woning. Vraag hier ook naar bij de selectie van constructeur.

Zo lang het in overleg met de buren gaat, maakt het niet echt uit hoe je dit oplost.

Dilateren van een aanbouw is in principe altijd nodig/verstandig. Tenzij de constructeur anders beslist. Bij een fundering op palen wordt het wel eens vast gemaakt. Bij een fundering op staal altijd dilateren. Dus ook het stucwerk, plafond, vloer enz.
 

Kluschrisklus

  • #6
Ik heb de vraag mbt de draagbalk voorgelegd aan een constructeur, ben benieuwd.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu