Grondkabel VMVK-AS of YMVK-AS?

Klusfish

  • #1
Ik ga grondkabel in de tuin leggen. Nu moet ik geschikte grondkabel kiezen. Hierbij enkele vragen hierover:
(1) Wat zijn de verschillen tussen VMVK-AS kabel en YMVK-AS kabel? Is een beter dan de andere?
(2) Zal ik 2- of 3- aardige kabel kiezen? Er komen tuinverlichting en stopcontacten. De afstaand vanaf de meterkast kan tot ca. 50 meter.

Alvast bedankt voor jullie reactie.
 

Andre69

  • #2
VMVK staat voor de vinyl mantel en YMVK voor vernet polyetheen mantel. De laatste kan meer warmte verdragen dan VMVK zonder dat de kabel beschadigd.
Bij grondkabels is dit iets minder aan de orde omdat de kabel in de grond de warmte makkelijk kwijt kan.

VMVK is een ouder type kabel, is aan het verdwijnen uit de handel. YMVK is hier de vervanger van.

Hoeveel aderig ligt eraan waar je de lampen wil schakelen, vanuit huis of op het eindpunt.
Vanuit je huis heb je 3 aderig nodig. (Blauw bruin zwart). De aarde zit aan de buitenkant onder de stalen mantel (aardlitze)
 

Klusfish

  • #3
Bedankt voor uw reactie.

Ik ben van plan de schakelaar naast de centraaldoos (buiten) op achtergevel te monteren.
Deze centraaldoos speelt als centraalpunt voor alle aansluitingen m.b.t. tuinlampen en stopcontacten.

Dus neem ik aan 2-aardige kabel genoeg is?
 

Andre69

  • #4
Vanuit je huis heb drie aders nodig. Nul, fase en voor de lampen een zwarte schakeldraad.
3x2,5ymvk-as moet je dus hebben
 

Klusfish

  • #5
Bedankt.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu