Buffervat plaatsen hoe en waar?

H@ns

  • #21
Hoi Bernhard, twee vragen; 1-waarom is een pompschakelaar af te raden? en hoe weet de pomp anders wanneer het water warm genoeg is om naar de radiatoren te pompen?
2-waarom zit in jouw schema de pomp op de retour? heeft dat bepaalde voordelen?
 

Bernhard

  • #22
Het is beter/makelijker om de watertemperatuur te varieeren dan de waterhoeveelheid/flow. ALs je beide gaat regelen wordt het moeilijker om eea op elkaar af te stemmen. De temperatuur van het water kan je eenvoudig meten en aanpassen. De flow aanpassen kan maar daar heb veel duurder meetapparatuur voor nodig. In jouw installatie met thermostatisch gestuurde ventielen zal bij een aanvoertemperatuur van 70grd, en bij lage belasting, dat is gedurende 90% van het stookseizoen, het thermoventiel heel snel open en dicht moeten gaan. Zo'n thermoventiel heeft een zgn omlooptijd, open/dicht, van 10-20min. Bij die hoge watertemp zal het thermoventiel niet instaat zijn om de aanpassing van de ruimtetemp te volgen.
De 3wegklep in mijn schema kan je handmatig instellen afhankelijk van het stookseizoen. Je kan altijd later nog een de 3wegklep aanpassen met regeling.
Je kan ook starten en geen 3wegklep toepassen. Dan kan je als het niet naar behoren functioneert later de installatie aanpassen.
De pomp wordt vaak in de retour gemonteerd omdat daar een lagere watertemperatuur is. bernhard
bernhard
 

H@ns

  • #23
Oké, bedankt voor de uitleg. Alleen ben ik nu wel weer wat in de war gebracht...
Als ik je goed begrijp zeg je dat ik beter een standaard drie snelheden pomp neem als ik met een pompschakelaar wil werken (mijn voorkeur)
En anders geen schakelaar en een frequentiegeregelde pomp. Klopt?

Maar dan blijf ik een beetje zitten met de vraag hoe zo'n frequentiegeregelde pomp weet wanneer er water naar de radiatoren moet en wanneer het even mag stoppen met pompen. Van belang is immers de temperatuur van het water toch?
 

Bernhard

  • #24
Een A-labelpomp zal de flow automatisch aanpassen.
Indien een aantal thermoventielen op radiatoren dichtlopen zal de druk in de installatie oplopen. Een A-labelpomp zal de druk echter constant houden. De nog openstaande ventielen krijgen dan nog steeds de juiste benodigde flow.
De 3wegmengklep moet uitgevoerd zijn met een servomotor.
De servomotor zorgt dat de klep in de mengkraan de juiste stand inneemt tussen de 2 mengopeningen, zijnde de uitgang en de retouringang. bernhard
 

H@ns

  • #25
Ik heb inmiddels bijna besloten om het op de volgende manier aan te sluiten:



Waarbij de keuze voor pompschakelaar deze is geworden
En de pomp gaat deze worden
De voeler van de pompschakelaar stop ik in het buffervat en ik stel de temperatuur in op hysteresis zodat hij een marge van + of - 5 graden gebruikt (insteltemperatuur is nog even afwachten hoe het gaat met opwarmen vat)

Er komt een handoekradiator in de badkamer die ik rechtstreeks op de leidingen zet zonder ventielen. Ik ga die zelf maken van buizen (lijkt me leuk en veel minder duur!)

De pomp zet ik liever op de aanvoer omdat ik denk dat hij op de retour de gelaagdheid van het buffervat te veel verstoord.

Mocht jullie nog aanvullingen of tips hebben dan hoor ik het graag
Ik elk geval reuze bedankt voor alle info, ik weet nu veel meer dan voordat ik dit topic startte! :super:
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #26
Je moet niet de kachel ook nog om de buffer heen aansluiten!
Van de kachel naar de buffer, en van de buffer naar de radiatoren. Nu lopen er nog 2 leidingen om de buffer heen. Dat moet niet!
 

H@ns

  • #27
Vreemd. Zo had ik 'm inderdaad ook getekend maar de lijntjes die ik "uitgegumd" had zijn weer terug gekomen. Maar de tekening zoals jij hem hierboven hebt, zo had ik hem ook.

Ik plaats hem nog een keer kijken of het nu wel goed gaat:
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #28
Zo moet het helemaal goed gaan!
 

Bernhard

  • #29
Het gaat nog steeds niet goed. Met deze manier van aansluiten
zal er geen warmte van de kachel naar het buffervat worden getransporteerd. je altijd een 2e pomp moeten inbouwen.
Bij een open expansievat moet je het vat op een hoogte van 4-5 mtr monteren.
Een pomp voor de radiatoren met een hysteresis van 5grd. is absoluut is geen goed idee. Dat gaat nooit werken.
Je moet ook nog een automatische vulinrichting montern voor koudwater suppletie. Bij oververhitting van de kachel kan de koudwater de ketel afkoelen. benhard
 

H@ns

  • #30
Bernhard, het is een pelletkachel die aan en uitschakelt i.t.t. een houtkachel die gewoon doorbrand. Koudwater beveiliging is dus niet nodig en als dat wel zo was zou dat in de configuratie van de kachel voorzien zijn of in de installatie beschrijving vermeld zijn.
Er zit een pomp, (gesloten)expansievat, driewegklep, keerklep en overstortventiel in de pelletkachel. De pomp die ik er bij ga zetten is dus de tweede pomp die het circuit tussen buffer en radiatoren aanstuurt.
De kachel heeft een temperatuursonde die in het vat gestoken wordt en dus de kachel uit zet zodra de temperatuur dit vereist, tegen die tijd is pomp twee al aan het draaien dus is oververhitting van het vat niet waarschijnlijk denk ik.

Waarom gaat hysteresis niet werken in deze configuratie? Dus bovenstaande in acht genomen? Ik kan de schakelaar ook gewoon op vaste waarde instellen als dat beter werkt.

Het enige waar ik me nog zorgen over maak is het inregelen van deze installatie, dat lijkt me een hele ingewikkelde klus.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #31
Dat inregelen is heus niet zo spannend, MITS je wel dubbel instelbare kranen (bij voorkeur) of voetventielen hebt.

Dan kun je gewoon alle radiatoren op temperatuurverschil (bv 10 graden) inregelen.
 

H@ns

  • #32
Die Heb ik inderdaad beide.
Ja het principe blijft natuurlijk hetzelfde; verschil tussen aanvoer en retour. Ik dacht even dat de temperaturen meer kunnen wisselen in dit systeem maar dan wisselen ze natuurlijk allebei dus is het verschil hetzelfde. :)
Weer een zorg minder :D
Vat, pomp, schakelaar en toebehoren zijn besteld! ik plaats wat foto's zodra ik weer aan de slag kan.
 

Bernhard

  • #33
@Hans,
In het schema heb je de voorzieningen bij de kachel niet getekend. Vandaar mijn opmerkingen hierover.
Het buffervat zal worden opgewarmd tot 70grd. De toevoer
vanaf de kachel naar het buffervat zal dan een hogere temperatuur moeten hebben, anders kan je het vat niet opwarmen.
De toevoer naar de radiatoren is dan continue 70grd.
Als je de toevoer naar de radiatoren gaat doseren dmv een pompschakeling is dat geen fijne regeling. Je zal voortdurend een overshoot van de ruimtetemp krijgen. Een regeling op basis van de watertemperatuur is beter.
In jouw schema is een verkeerde leidingloop getekend.
Er moet een zgn hydraulische scheiding komen tussen de kachel en de radiatoren.
De kachel gooit het CV-water in het buffervat en de pomp voor de radiatoren haalt het er uit.
Beter is om een shunt/bypass, dit is een mengleiding, te maken tussen het vat en de radiatoren.
Het instellen voor het mengen van de het "warme" water uit het vat en de het "koude" water van de radiatoren kan je doen door met 2 radiatorventielen. Een in de mengleiding en een in de retour naar het vat. Deze ventielen moet je dan een paar keer per jaar handmatig instellen, afhankelijk van het stookseizoen. Deze extra voorzieningen zijn circa € 50. bernhard
 

H@ns

  • #34
Okay nu begrijp ik denk ik wat je bedoeld. Overigens in de eerdere tekening zie je wat er in de pelletkachel zit, hier nogmaals:


Dus als ik jouw verhaal lees is een bypass met mengventiel (direct na het vat?) een betere oplossing?
Ik kan de pompschakelaar toch ook instellen op bv 60 graden zodat er niet continu op hoge temperatuur verwarmt hoeft te worden?

Kun je misschien een schemaatje geven over hoe ik jouw voorstel met (thermostatische?) ventielen kan toepassen?
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #35
Hans,

dat heeft bernhard al getekend:



Onderdelen die je hiervoor kunt gebruiken zijn bijvoorbeeld:

 

Bernhard

  • #36
Yep dat bedoel ik met de mengpoot.
@hans,
Als ik het goed heb gelezen zal de pelletketel altijd opstoken naar 70grd. Dit is dan om te zorgen voor een goede verbranding en het voorkomen van condensatie in de ketel.
Als dit juist is kan je zonder een mengsysteem nooit CV-water met een lagere temperatuur maken dan 70grd.
In het schema van de kachel is een 3wegklep getekend. deze klep zorgt dat de ketel eerst opgewarmd wordt tot 70grd en daarna pas water naar het vat stuurt.
Het sluiten van de poorten op de 3wegklep moet zijn tussen west en noord. Nu is getekend dat alleen zuid afgesloten kan worden, te zien aan het zwarte 3 hoekje op de zuidpoort. Bij installatie van de 3wegklep moet je de poorten in de juiste positie monteren. Je proberen of het redelijk goed gaat met het verwarmen van de radiatoren zonder de extra voorzieningen. Als het niet naar behoren functioneert kan je de extra aanpassingen aanbrengen.
Voor de radiatoren een A-label pomp installeren. Het inregelen van de radiatoren doe je op de ventiel huizen. Hier kan je een instelring op de juiste stand zetten. DE instelstand staat op de verpakking van het thermoventiel. Dat is alles wat je moet doen voor het inregelen van de ventielen. De afwijking die er dan nog is is zeer klein. bernhard
 

H@ns

  • #37
Heren,

Ik heb de boel geïnstalleerd en alles werkt naar behoren op een paar kleinigheidjes na.
De pomp werkt echt geweldig! vrijwel fluisterstil en regelt zichtbaar op de voorzijde heel netjes het wattage. De pompschakelaar is ook prima, regelt heel mooi op temperatuur en is op veel vlakken instelbaar dus ik kan helmaal zelf bepalen wat de radiatoren aan water te verwerken krijgen.
Ik ben jullie dus ongelofelijk dankbaar voor de tips en helemaal voor de suggestie om toch een buffervat te installeren want dat werkt inderdaad geweldig! En het duurt echt niet te lang om het water van 7 naar 60 graden op te warmen, viel me reuze mee. En als de pomp al bij 40 graden begint te lopen is de boel snel warm.
Top advies dus :prima: :super:

Nu de minpuntjes: ik had zelf twee dompelbuisjes gesoldeerd en daarvoor tig jaar oude soldeer vet en oxiderend tin gebruikt. Tja en nu lekken die krengen een beetje :oops:



Nu dus maar twee officiële dompelbuisjes van vernikkeld messing besteld.

En een ander minpuntje is dat de kachel telkens een storing geeft van de temperatuursonde. Deze loopt zomaar van nul naar 100 graden en weer even rap terug terwijl het water echt maar 38 graden is (gemeten met de voeler van de pompschakelaar)
Hiervoor de kachelleverancier gemaild want ik denk dat de sonde gewoon stuk is, ik vermoed iets met de weerstand gezien de rare meetwaarden.
Voor de zekerheid heb ik toch maar een nieuwe NTC-10 voeler meegeteld met de dompelbuisjes, was maar 12 Euro dus kost me de kop niet. Geen zin om te wachten op reactie van de kachel leverancier en garantie want ik wil de boel graag snel weer draaiende hebben.

Nu binnenkort maar eens spelen met alle instellingen want ik vind nu dat de retour temperatuur wat hoog is (Aanvoer 40, retour 32) Ik moet het midden vinden tussen temperatuur van aanvoerwater vanuit de kachel, instelbaar tot 90 graden. En die van de pompschakelaar. En dan nog de boel inregelen met de ventielen. Maar daarover stel ik hoogstwaarschijnlijk nog wel wat vragen tzt

Hier nog een foto van pomp en schakelaar. Dit is nog in de aanlegfase dus let niet op de rommeligheid...



 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #38
En even benieuwd werkt alles naar behoren?

John
 

H@ns

  • #39
Het werkt geweldig. Het buffervat was een meesterzet en ik heb nu al spijt dat ik niet 200 liter groter gekozen heb. Maar de balans die er nu is tussen relatief snelle opwarming en toch ook buffering is prettig.
Enig minpuntje is dat door de constante afkoeling en opwarming er grote verschillen zitten in de waterdruk in het systeem.
Bij kachel uit loopt de druk terug naar 0 bar maar bij kachel volle bak aan en water op 65 graden is de druk netjes 1.8 bar. Boven de 2 bar gooit het overdrukventiel het water weer buiten dus hogere druk op systeem zetten is zinloos.
Misschien moet ik er nog eens een extra expansievat tussen zetten, de huidige zit af-fabriek in de pelletkachel zelf en is volgens mij gewoon iets te krap uitgevoerd.

Maar ik ben heel tevreden over het resultaat.
 

Verwarming Sp.

Specialist Verwarming
  • #40
Meestal is het vat in de ketel inderdaad alleen berekend voor de ketel. Het systeem moet een eigen expantievat krijgen. Zeker met een buffervat (veel inhoud) kom je dan al snel te kort. Ik zou er een vat van 35 liter bij hangen.

Wacht hier niet te lang mee, het vat in de ketel heeft wel te lijden op deze manier!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu