Vloer Eurotrailer 2000 LB vervangen

White

  • #1
Hallo Allemaal.

Ik heb al eens gezocht, maar ik kom er niet uit.
Wellicht kan iemand me helpen die ervaring heeft met dit probleem.

Ik heb een Eurotrailer (dubbelasser) uit 1995, 2000kg, Type 2000 LB.
Daarin ligt een vloer uit 3 delen (vanaf aankoop), die verrot is.

De vloer dient dus vervangen te worden.
Probleem is dat de vloer aan alle kanten word ingesloten door een U profiel.
Nu dacht ik dat door het demonteren van het kopschot het mogelijk zou zijn om de oude vloer eruit en de nieuwe erin te schuiven, maar na eens goed gekeken te hebben blijkt dat niet het geval te zijn.

Omdat ik nergens iets vond wat me verder hielp heb ik de leverancier gemaild.
Zij geven aan dat ik het achterste U profiel moet openslaan, de vloer moet wisselen, en daarna het profiel weer moet dichtslaan.
Echter zonder de zaak te slopen met een haakse slijper lijkt me dit niet mogelijk.

Ik heb wat fotos bijgevoegd voor de duidelijkheid, mochten er meer/detail foto's nodig zijn lever ik die graag aan.

Kan iemand me hier in de juiste richting helpen?

Iedere bruikbare tip is welkom!

Groeten Rene






 

Rola

Algemeen Bouwkundig Specialist
  • #2
Frame is eerst verzinkt en daarna voorzien van een vloer zou je zeggen.
Hoe ziet het een an ander er aan de onderzijde uit?
 

H@ns

  • #3
Ik zou de bodem eerst inzagen, op de helft of desnoods kruslings. Dan de bodem er uit slopen en dan verder bouwen met nieuwe bodem op nieuwe constructie.
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Zo te zien zit de achterkant volledig ingelast. Is het mogelijk om de verticale hoekprofielen aan de voorkant los te maken? Op het eerste gezicht lijkt het wel of deze iets borgen bij het voorste U-profiel.
 

White

  • #5
Hallo mannen.

Excuseer de late reactie.
Doordat de benodigde onderdelen maar niet geleverd werden, stond het even op een laag pitje.
De onderdelen zijn nu binnen, nu zie ik ook dat de email die me waarshuwt voor reactie's in mijn spambox zat.
Dat laatste is nu opgelost.

Ik ga begin volgende week (wellicht iets eerderr) beginnen met slopen.
Dan krijg ik inderdaad iets meer inzicht.
Ik zal dan even wat meer fotos plaatsen.
 

White

  • #6
Ik heb inmiddels meer van die aanhangers gezien, ook daar was de vloer altijd in 3 delen.
Dus: NA het voltooien van de aanhanger de 3 vloerdelen ingelegt door ze door te buigen.

Aangezien ik 1 vloer wil, toch maar verder kijken.

Na het slopen van de vloer word het wat duidelijker.

De voorkant open slijpen gaan we niet doen (al had dat inderdaad de voorkeur), daar staat namelijk het chassisnummer ingeslagen.
Dat is dus vragen om moeilijkheden bij een controle.

De zijkanten deels weghalen is ook geen optie, dan zitten de scharnierpunten van de kleppen in de weg.

Blijft dus de achterkant, of het verhogen van de vloer constructie over.

Vloerconstructie verhogen kan, maar lijkt me ook niet ideaal.
Het is tijdrovender, financieel duurder, en de kopse kanten van de plaat worden kwetsbaarder tenzij die ook weer in een extra U profiel worden gezet.

Bij nader inzien lijkt me de achterkant mogelijkheden te bieden, er kan inderdaad relatief makkelijk een deel weggehaald worden door wat kleine punten open te slijpen. (zie rode lijnen op de foto's)

Blijf alleen dat het lastiger is om gegalvaniseerd materiaal weer opnieuw te lassen, en te beschermen.

Bovendien ligt dan natuurlijk de vloer erin, waardoor je moet opletten met lassen ivm het verbranden van het materiaal.
Ook is het dan niet meer mogelijk om aan de binnenkant van het U-profiel de klaine lasnaden terug te leggen, zoals het nu is. (daar ligt dan al de plaat op)
Wellicht is dat op te lossen door wat extra te bouten indien nodig.



En dan nu met de snijlijnen:

 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #7
Je kunt de platen ook in het midden doorzagen en de naad in het midden dan opvullen met een T profiel.

Maar wil je de achterkant verwijderen kun je dan niet gewoon onder een hoek van 45 graden zagen/slijpen?
Dat scheelt nl. flink in het laswerk.

suc6

Gerrit
 

White

  • #8
Gerrit.

Voorkeur is inderdaad het geheel uit 1 plaat.
Dat betekend minder snel aantasting van de plaat, en makkelijker werken doordat er geen opstakel in het midden zit.

Onder 45 graden slijpen is een goed idee.
Ik ben uitgegaan van de originele lassen, die lopen waar de rode lijn staat.
Maar feitelijk is dit inderdaad simpeler, bedankt daarvoor!
 

Ralph

  • #9
Je moet er gewoon van uitgaan dat die vloeren na verloop van tijd vervangen moet worden.
Het idee dat 1 hele plaat langer mee zal gaan gaat dan ook niet op want beschadingen van de toplaag is net zo erg als de vloer in 3 delen hebben.

Daarnaast is lassen aan een verzinkte constructie niet handig, het plaatmateriaal zal daar ernstig verbranden bij het aaneen lassen van de constructie.

Na het lassen blijft dat een kritiek punt omdat het altijd roest daar.
 

White

  • #10
Ik heb dat inderdaad ook zitten overwegen.

Het verbranden van het plaatmateriaal is te voorkomen door het verzinkte ver genoeg weg te slijpen denk ik?

Ik overweeg nog om het achterste gedeelte eruit te slijpen, en de beschadigde naad te behandelen.
Vervolgens kijken om het deel zo terug te plaatsen dat het demontabel blijft.
Dan is de bodemplaat ook makkelijker te wisselen indien nodig.

Word vervolgt..
 

White

  • #11
Op wat afwerking na is het klaar.

Ik heb het achterste U profiel waar de vloer in zat/zit, inderdaad onder 45 graden eruit gezaagd.

Dat profiel zat op punten vastgelast op het Grote U profiel waar ook de verlichting in zit.
Die laspunten heb ik ook weggehaald, zo kon ik het achterste profiel wat om de vloer zit wegpakken.
Geheel een beetje fatsoeneren, en goed bijspuiten met zinkspray.
Daarna de vloer erin geschoven.

Ik had voordat ik het profiel eruit zaagde, een aantal 6 mm gaten geboord over de breedte in het u profiel.
Deze liepen tevens door de bovenste flens van het grote U profiel waar de verlichting in zit.
Op de plek van die gaten de vloer met 11 mm opgeboord en er bussen in gezet.
Achterste U profiel weer geplaatst, bouten met verzonken kop van boven af door het profiel, de bussen, en het onderste grote profiel gestoken, en schijven met zelfborgende moeren geplaatst.

Uiteraard alles met randsealer meermaals dekkend aangezet.
Naast de gezaagde hoeken zit nog wat ducktape, daar komen wat grotere bouten in, moeten nog gehaald en geplaatst.

Nog wat afwerking begin volgende week en het geheel is klaar.

Nu dus de vloer uit 1 geheel, en indien nodig is de zaak zo gedemonteerd.

Iedereen bedankt voor de inbreng!


 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #12
Hou er rekening mee dat alleen zinkspray niet voldoende is en uiteindelijk toch gaat roesten.
Dus even afwerken met metaalverf voorkomt lelijk roesten.

Maar ziet er verder goed uit.

suc6

Gerrit
 

White

  • #13
Gaan we deze week bij het afwerken inderdaad nog even doen Gerrit.
Mooie is dat het geheel nu demontabel is.
Indien nodig is het dus makkelijk te onderhouden/bij te werken.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #14
Wat me opvalt is dat je hele smalle rechte zaagsneden hebt.
Heb je dat wel gewoon met een haakse slijper gedaan?

suc6

Gerrit
 

Ralph

  • #15
Naar mijn idee rammelt dat zo los. De achterklep constructie die ladingen moet houden staat nu op een paar boutjes.

Denk je niet dat de fabrikant dat wel zo had gemaakt als dat zo kon?
 

White

  • #16
De zaagsnedes heb ik bewust met de hand gezaagd om niet teveel materiaal weg te halen.

Voor wat betreft de constructie, die gaat nergens heen ook niet beladen.
De grootste druk gaat naar onder, en naar voren bij een noodstop.
Verder zit de vloerplaat geheel vast in het overige deel van de aanhanger, daarover dan het achterste u profiel die weer afsteunt op het grote U profiel waar de verlichting in zit.
De vloerplaat draag dus al een groot deel, de rest steunt af op het grote u profiel.
Dan zijn er nog de klauwen waarmee de kleppen aan elkaar verbonden worden waardoor het 1 star geheel vormt, en het geheel niet naar achter kan.
De bouten zitten niet alleen door de plaat, maar ook door het grote U profiel waar de verlichting in zit.
Zelfs met de helft van de bouten zou dit nooit los gaan.

Fabrikanten maken vaak hun keuzes op basis van gemak en kostenraming.
Je komt dagelijk dingen tegen waarvan je weet dat ze veel beter gemaakt hadden kunnen worden, toeleveranciers springen daar dan weer vaak op in.
Of de fabrikant wijzigt zijn product als hij maar genoeg klachten krijgt.
 

Gerrit B

Specialist Telecom
  • #17
Vandaar dus, ik dacht al hoe krijgt hij het voor elkaar om zulke smalle zaagsneden te maken, normaal zou je toch snel 2 a 3mm wegzagen (ook al gebruik je een dunne slijpschijf) en krijg je het nooit zo mooi pas.

Maar ik had mijn aanhanger ook flink in de zink gezet en dacht dat gaat wel goed maar binnen een jaar kwam de roest al door het zink.
Dus alles weer schoon gemaakt (gestraald) weer in de zink gezet en 2 weken later in de metaalverf gezet (spuitbus grijs van een Duitse supermarkt van 3 euro wat ook over roest kon) en nu 3 jaar later ziet het er nog steeds goed uit.

suc6

Gerrit
 

White

  • #18
Ik ga het zeker nog even in de verf zetten Gerrit.
Beter nu een uurtje extra besteden, als binnen het jaar dubbel werk moeten doen.
Hij staat normaal binnen in een verwarmde garage, heeft op zich ook niet zoveel te lijden dus.

Mochten er toch vreemde dingen optreden in de toekomst zal ik het hier nog even vermelden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu