Ketel regelt nooit op naar meer vermogen bij vloerverwarming

Reddo

  • #1
Even een eigen topic;

Hier een huis met VVW, huis uit '96 VVW uit '02. In '10 dit huis gekocht met een oude AWB ketel op zolder, VVW verderler in de garage en VVW (ca. 60m3) op begane grond, plavuizen vloer. Boven radiatoren maar die staan bijna altijd dicht. Gasverbruik ca. 1400 m3/jr (2onder 1 kap)

Nu is de ketel 2 jaar gelden vervangen door een Nefit Trendline met Easy themostaat, op zich is warmteconformt etc niet veranderd maar sinds ik nu alles kan zien, valt mij op dat de ketel eigenlijk nooit uit zijn minimum vermogen komt.(bij nader inzien zie ik aan het gasverbruik wat er uur wordt gelogd dat dat met de AWb ook zo was...)

Ik zie een gasverbruik van max ca 1 - 1.2 m3/h. Aanvoer naar de verdeler monitor ik en is normaal iets van 43 - 45 graden, retour vanaf verdeler 20-25 max.

systeem heeft 5 groepen, geen bypass. Simpele verdeler met zo'n grote u-buis waarin de recirc pomp zit. Aanvoer en afvoer zitten goed, op dezelfde balk, aanvoer boven inlaatkant u-buis naar pomp dus warme water wordt vanaf daar in de voorste balk gemengd met retour uit vloer, naar de voorste balk gepompt, de vloer in, vloer uit waar het mengt met aanvoer en vanaf waar retour naar ketel.

huis wordt wel warm, vloer ook natuurlijk, maar het gaat niet snel. Nu had ik in vorige huis ook VVW dus ik weet dat het traag is maar als ik dan zie dat de ketel eigenlijk altijd maar minimum er in pompt dan zou dat sneller moeten kunnen.

paar weken geleden voor de zekerheid ff de hele boel gespeold maar zoals verwacht was dat netjes, geen prut of verstoppingen, stroomde allemaal netjes door en pomp was ook vrij en schoon. Ook filter in retour bij ketel is netjes altijd.

Nu de vraag; hoe krijg ik het zo dat de ketel wat meer vermogen gaat leveren want het is kennelijk normaal dat die met max 20° verschiltemp draait en dus niet echt opregeld. Bypass bij verdeler is al geopperd zodat de retour warmer wordt maar dat voelt wat verkeerd (als is het dat natuurlijk niet als dat de oplossing is)

Ik log aan/afvoertemp, kamertemp, gasverbruik per uur/dag/jaar

Iemand suggesties ??
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #2
Hoe warm heb je de knop op je vloerverwarming ingesteld? Op welke stand staat de pomp van je vloerverwarming? Wat voor watertemperatuur gaat de vloer in? Hoe staat de pomp van de Nefit ingesteld (min-max)
Heb je ook een foto van de verdeler van de vloerverwarming?
 

Reddo

  • #3
Even wat extra sensoren gemaakt en die worden nu gelogd. Nu verdeler in en uit temp, vloer in en uit temp. Wordt vervolgd.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Elke ketel wil graag dT20 graden zien, dus wat je ziet klopt gewoon.
Blijkbaar geeft je vloer niet meer vermogen af.

Met bypass gaat de aanvoer omhoog omdat de retour omhoog gaat, maar je gaat nog steeds via een thermostatische regelaar naar de verdeler, dus je verdeler word niets warmer en dus de afgifte ook niet, en de dT gaat ook niet omhoog en de ketel zal niet veel meer vermogen leveren behalve dat een hogere leiding temperatuur een iets groter verlies geeft.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #5
Wat je eigenlijk zou willen zien is het volgende:
-Ketel brandt op ongeveer 50 graden aanvoer.
-50 graden wordt door de verdeler gemengd tot 40-45 graden wat de vloer in gaat.
- dt over de vloer is ongeveer 10 graden, dus er komt 30-35 graden terug uit de vloer.
- 30-35 graden is tevens de retourtemperatuur van de ketel.
- delta T over de ketel dus in dat geval 15-20 graden, oftewel prima.

Dus OF er gaat er koud water de vloer in, waardoor het er ook niet warm genoeg uit komt.(knop te laag, of restrictie in doorstroming ketel-vloer)
OF er is te weinig flow door de vloer, waardoor de delta T over de vloer te groot is.(pomp van de vloer harder zetten)
 

Bernhard

  • #6
De thermometers 2 moeten bijna dezelfde temperatuur aangeven.
bernhard
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #7
Aanvoer en retour is anders om.
 

De loodgieter

Vaste beantwoorder
  • #8
Een bypass voelt verkeerd?

Dan zou ik eerst maar eens even in de gebruiksaanwijzing van meneer Nefit kijken en wel op pagina 13 en 14 van de installatie instructie.

Of je moet er zeker van kunnen zijn dat je ergens een handbediende radiatorknop hebt welke continu open staat?

Hoe heb je de Easy ingesteld op radiatoren convenctoren of vloerverwarming? En stook je weersafhankelijk met de EAsy?

John
 

Reddo

  • #9


kleine update. Pomp van de ketel draaide ketel 100%, pomp verdeler stand 2

En toevallig was ik vanmiddag op bezoek ergens en zat naast iemand die werkt bij ... nefit ! Dat was natuurlijk helemaal ideaal !! Probleem is zeer waarschijnlijk te weinig aanvoer van ketel naar verdeler, wat gezien de leidingen waar ik tijden terug al eens van heb gedacht dat ze wellicht wat klein zijn, niet helemaal verwonderlijk is (met dank aan de aannemer/installateur die dit heeft aangelegd in 2002). Zal eerst eens wat kleppen er tussenuit halen om te kijken in hoeverre dat verbetering geeft alvorens eventueel over te gaan tot leggen van grote leidingen direct van ketel naar verdeler.

Er is op zich mee te leven, huis komt wel op temperatuur maar traag en ik heb geen idee of het nog goed gaat als het echt extreem koud wordt (kouder dan de winters sinds 2010 want zo lang woon ik hier en is het nog nooit echt merkbaar koud geweest beneden, wel langzaam opwarmen)

Overigens, vanmiddag eerder zelf ook al even test gedaan en statisch (pomp uit) 1.6 bar, als de pomp 100% draait 2.2... 6 meter verschil en de pomp in de nefit is max 7....
 

Reddo

  • #10
Update: Heb eerst gister een klep er tussenuit gehaald nabij de verdeler in de aanvoer, vervangen door een volle doorlaat afsluiter dus minder weerstand. Zag niet veel verschil.

Vandaag beneden vanaf de aan/afvoer uit de muur (die vanaf de CV boven komt, 15 mm :( :( ) alle knietjes en t-stukken er uit gehaald en leidingwerk vervangen door gebogen leiding (buigijzer) in de hoop wat weerstand kwijt te raken. Lijkt 1 meter minder te zijn... niet veel maar toch een procent of 17.... maar nu afwachten hoe de temperaturen gaan stabiliseren morgenochtend als de boel aan gaat.
 

Reddo

  • #11
De loodgieter schreef:
Een bypass voelt verkeerd?

Dan zou ik eerst maar eens even in de gebruiksaanwijzing van meneer Nefit kijken en wel op pagina 13 en 14 van de installatie instructie.

Of je moet er zeker van kunnen zijn dat je ergens een handbediende radiatorknop hebt welke continu open staat?

Hoe heb je de Easy ingesteld op radiatoren convenctoren of vloerverwarming? En stook je weersafhankelijk met de EAsy?

John
Sorry, even over het hoofd gezien. Om de druk kwijt te kunnen als de thermostaatkraan naar de VVW verdeler dicht loopt moet er inderdaad een bypass in. Dat begrijp ik. Maar om warmte te bypassen vind ik vreemd.

Easy kan ik voor zover ik weet niet instellen op radiator, convector of vloer ? En ik stook niet WA.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #12
Een bypass zorgt alleen voor stroming, je vernietigt geen warmte.

warmte verlies je in je vloer of radiator, en een beetje in de leiding, de ketel stookt alleen het verlies bij en probeert een dT van ca 20 graden te halen tussen aanvoer en retour.

Als je niet meer afneemt dan stookt de ketel ook niet bij, er is niet meer vermogen nodig.
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #13
Op wat voor temperatuur heb je de kraan van de vloerverwarming ingesteld?
 

Reddo

  • #14
Themostaatkraan stond altijd vol open.. ketel zelf staat op dit moment op max 60 graden aanvoer.

Maar een bypass... die gaat dan toch pas open als de thermo dicht gaat (of er een andere reden voor meer druk is ??) normaal zal ie toch dicht staan en verandert er niets aan de situatie ?
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #15
Je kunt eens kijken wat voor kraan er nu op de verdeler zit. Mogelijk kan er een kraan op met lagere weerstand.
 

Reddo

  • #16
Kraan is er tijdelijk al af :oops: en qua ontwerp inderdaad een mooie restrictie. Samen met leidingwerk zonder fittingen wat ik gister heb gemaakt gaf dat 1 meter minder drukverschil tussen statisch en 100% draaiende pomp. Maar die meting is grof van de ketel. Als ik die 1 meter minder overigens bekijk in de pompcurve zou dat een forse toename in debiet geven..

Op zich is er geen probleem, 1 m3/h gas (max 9 kW ongeveer) die er nu in zou gaan op een oppervlak van 75 m2 is 120 w/m2 en volgens mij is dat niet zo gek als ik zo links en rechts lees wat een vloer moet doen. Huis blijft ook wel prima warm, warmt alleen langzaam op. Ik kan me voorstellen dat er kortstondig wat meer warmte in de vloer kan worden gedumpt om wat sneller op te warmen (snel met vloerverwarming is natuurlijk relatief, dat begrijp ik ook) en de ketel draait, als de radiatoren dicht staan, altijd een beetje in minimum. (30%, is ook weer 9 kW dus die 1 1m3/h gas is nog niet zo gek)

Maar ach... ik moet er maar mee leven denk ik, of 22mm slangen naar boven leggen, dan kan ik iets. Maar da's nog een lastige operatie (al is het maar 4 meter of zo)
 

Ingmar89

Specialist Verwarming
  • #17
Ik bedoel de kraan, niet de knop.
 

Reddo

  • #18
Ok, kraan was een frummel ding die begon te lekken als een gieter toen ik hem een paar weken geleden wilde open/dichtdraaien (was volgens mij een voetklep achtig ding) en op aan en afvoer zitten nu kogelkranen met volle doorlaat, geen restrictie.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu